Lisa Knutsson Amatiello
Det gäller att vara så tydlig och transparent som möjligt och ­lyssna till vad som händer i organisationen när ­förändringarna kommer. Medarbetare ska kunna ställa ­vilka frågor som helst. Den trygg­heten ska finnas där, säger Lisa Knutsson Amatiello
Beslutet har landat, men hon är ändå inte helt ­bekväm med att lämna sammanhanget hon varit i, det medger hon. Frågan Lisa Knutsson Amatiello får gång på gång, ”Vad ska du göra nu?”, är kravfylld och kittlande. Men längtan ­efter att få bidra till ­förändring i ­andra organisationer lockade mer än att stanna kvar på Digitas.

Lisa Knutsson Amatiello har varit ledare i 12 år. Två dagar innan Internetworld träffar henne har hon formellt gjort sin sista dag som vd på den digitala kommunikationsbyrån Digitas. Vad hon ska göra nu är inte oklart, men ännu inte klart.

– Jag kom till en punkt där jag kände att det var dags för mig personligen att vara i nya sammanhang och där det var dags för Digitas att lämna över till en ny ledare. Det var bra timing att lämna för båda parter.

Trots att det har gått kort tid sedan hon slutade säger hon att den här intervjun har tvingat henne att zooma ut lite och reflektera.
– Vad hade jag sagt om vi hade pratat om två ­månader?, frågar hon sig själv.

Lisa Knutsson Amatiello har varit inställd på att sluta i ett halvår och lämnade den operativa vd-­rollen redan för en månad sedan. Den sista tiden på Digitas har hon ägnat åt att lämna över till den nya vd:n och avsluta en kampanj hon varit involverad i.

Nu finns energin där inför det nya och okända.

– Det var jag som sa upp mig. Det började med exi­stentiella tankar kring att jag ville pröva nya sammanhang och det är nog kärnan till varför.

De nya sammanhangen har börjat med att boka in möten med personer i branschen. Just i dag ­jobbar Lisa Knutsson Amatiello från Dieselverkstaden i Sickla utanför Stockholm. Här har hon suttit ibland den senaste månaden och arbetat och tänkt.

Planen är att hon ska konsulta för organisationer som vill utveckla sitt ledarskap och sin organisation. För det har Lisa Knutsson Amatiello erfarenhet av. Från 2000 var hon vd på dm-byrån (direkt marknadsföring) 1.1.3, som då var en del av A-com och systerbyrå till medie­byrån Starcom. Vd-jobbet fick hon för att hon var en driven projektledare och hon jobbade med att ställa om 1.1.3 i takt med att marknaden förändrades efter it-kraschen.

– Det gick väldigt bra för oss hela tiden. Vi blev topp tre i Årets byrå tre år i rad. Vi var specialiserade på crm (customer relationship management) och dm och för oss var det en självklarhet att utvecklas digitalt. Det hade vi med oss när vi bytte namn till Digitas.

2008 fusionerades 1.1.3  med webbyrån Joy och bildade Digitas. Då var de 30 medarbetare, i dag är de 12. Rubrikerna då sa att Digitas vågade satsa i lågkonjunktur, men resultatet blev ändå att flera personer fick gå.

– Vi hade stora kunder som Swedbank, Eon och If och konjunkturen påverkade dem. Därför fick vi ställa om i verksamheten mycket fortare än vad vi hade räknat med. Behovet av digital kompetens var stort, men för dm och traditionell reklam, som vi också jobbade med, fick vi snabbt dra i handbromsen, berättar hon.

Tvärniten i företagens marknadsföringsbudgetar för byråsamarbeten sved för Digitas. Samtidigt behövde Lisa Knutsson Amatiello hitta nya digitala förmågor. Hon tycker själv att de ändå lyckades ställa om snabbt.

– Beslutet att etablera Digitas var fortfarande rätt, säger hon.
Det är någonstans i den omställningen som Lisa Knutsson Amatiello tror att hon kan hjälpa andra ­företag. Hur byråer och köpare ska hantera den snabba, digitala utvecklingen, förändra sina varumärken och förstå hur man som ledare ska få sin ­personal att leva upp till de nya förutsättningarna.

Inför etableringen  av Digitas jobbade teamet i ett år med att förändra erbjudandet och den interna strukturen. Enligt Lisa Knutsson Amatiello var personalen i allra högsta grad involverad i det arbetet.

– Även om det är en naturlig förändring som alla förstår logiskt finns det alltid ett motstånd till förändring. Otryggheten i hur den påverkar den ­anställda personligt är alltid en oro.

Hon sade upp personal i två omgångar, under våren och hösten 2009.

– Det gäller att vara så tydlig och transparent som möjligt och lyssna till vad som händer i organisationen när förändringarna kommer. Medarbetare ska kunna ställa vilka frågor som helst. Den tryggheten ska finnas där.

Parallellt med uppsägningar och åtstramningar jobbade företaget med sin vision.

– Det var verkligen lärorikt att både jobba med visionen, hitta bra kompetens och uppmuntra dem som var kvar. Parallellt med att säga upp folk och att driva Digitas framåt, säger hon.
Det var en svår uppgift.

– Ingen sådan förändring går smärtfritt, men jag tycker att vi lyckades hålla motivationen i erbjudandet. Digitas hade rätt personer. Man måste vara öppen och ödmjuk för att kunna fortsätta ­verka under de förutsättningarna.

Det är här Lisa Knutsson Amatiellos starka övertygelse om den lyssnande ledaren kommer in. ­Något hon återkommer till flera gånger.

– När personalen inte får vara med i förändringen fattar de inte varför den ska till. Varför ska personalen engagera sig i något om ledningen ändå inte lyssnar?

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning