— Min magkänsla sa att det var viktigare med kvalitet än kvantitet, säger Maria Richardsson, grundare av Signerat.se och Nordicdesigncollective.com.
 — Min magkänsla sa att det var viktigare med kvalitet än kvantitet, säger Maria Richardsson, grundare av Signerat.se och Nordicdesigncollective.com.
För fyra år sedan grundade Maria Richardsson marknadsplatsen Signerat.se där designers kan sälja sina egentillverkade alster. Trots att sajten fått mycket uppskattning från formgivare, kunder och media har affärsdelen inte riktigt nått upp till Maria Richardssons förväntningar.

För att råda bot på detta startade hon en ny sajt med liknande upplägg men en lite annan inriktning som hon döpte till Nordic Design Collective. Såväl Signerat som Nordic Design Collective jobbar efter en urvalsmodell där endast utvalda formgivare får sälja. Maria Richardsson berättar om hur hon följde sin magkänsla och vågade dela upp sitt företag i två.

Hur kom du på att ville dela på Signerat?
– Signerat har funnits i fyra år och har rullat på bra, det växer hela tiden men lite långsamt, och har inte riktigt tagit fart som jag hade velat. Jag har fått signaler från formgivare om att de tyckt att Signerat inte har passat dem och deras produkter, och de produkter som fanns till försäljning gav ett ganska spretigt sortiment. Som konsument var det svårt att veta om det var handtillverkat eller designprodukter man kunde förvänta sig att hitta på sajten.

Vad sa magkänslan då?
– När jag träffar folk i branschen hamnar jag väldigt ofta i diskussioner om kvantitet kontra kvalitet, då nästan alla tycker att jag borde satsa på kvantitet, och öppna Signerat för alla. Att göra ett blocket för den typen av produkter. Men nej, det ville jag inte. Min magkänsla sa att det var viktigare med kvalitet. Det var det som låg till grund för beslutet.

Backade du upp magkänslan med data?
– För 3 år sedan införde vi en månadsavgift för formgivarna på Signerat. Den syftade till att höja kvalitetsnivån på produkterna, och då upptäckte vi att antalet formgivare och produkter minskade samtidigt som försäljningen ökade. Den datan hade jag sen tidigare att backa upp min magkänsla med.

– Just i detta fall tittade jag mer på datan efteråt för att kolla om jag hade rätt eller inte. Hittills ser det ut som om jag har rätt, det är fortfarande ganska nytt, men allt tyder på att jag har tänkt rätt när jag har gått på min magkänsla.

Hur ser du på datadrivna beslut kontra känslomässiga?
– Data är jätteviktigt men man behöver kombinera båda. Genom att titta på data kan man hitta mönster som man inte ser själv genom att bara gå på känsla, men jag tror också att man behöver de mjuka sakerna också för att kunna tyda datan rätt.

Varför behövs magkänslan överhuvudtaget?
– När man pratar så mycket om data så blir det lätt att man missar den mänskliga biten. Det finns tusen förklaringar varför till exempel, konverteringen börjar sjunka. Det kan vara så att besökarna inte gillar sortimentet, vilket är svårt att få fram genom att titta på data. Men lika gärna kan det bero på att besökaren tycker att det är svårt att hitta köpknappen. Därför behöver man både lita på sin magkänsla men backa upp det med data.