Magnus Höij, chefredaktör ­Internetworld

Jag borde ha vågat mer.
När jag väl gett mig in på detta projekt borde jag ha släppt kontrollen mer. Visst är det svårt för ­Helena Nordström att komma in bara en dag och ta över, men jag borde ändå inte ha varit så orolig.

Jag är konservativ. Jag har högt tempo på dagarna och får mycket ur händerna (enligt mig själv i alla fall…). Att det delvis beror på att jag har rutin och vana att göra saker och ting är nog klart. Men det betyder inte att vi gör allt på rätt sätt. Eller att vi inte ­oftare borde testa nya sätt att jobba på. En gnagande känsla efter #jobswop är att jag nog ändå är allt för fast i gamla rutiner och hjulspår. Det är i så fall illa.

Jag sitter fast i tusen ­detaljer. Jag slås också av alla de tusen detaljer som jag brottas med till vardags. En del givetvis viktiga och nödvändiga, men troligen en hel massa som borde kunna städas bort.

Jag har galet mycket interna möten. Dagen i Jönköping var väldigt utåtriktad, med massor av externa möten. Roligt och givande. Helenas dag i Stockholm var typisk: möten med eventorganisationen, med vår säljorganisation, med redaktionen och med alla i projektet. Allvarligt talat. Det känns inte rimligt att jag lägger så mycket av min tid på internt arbete.

Jag är ganska lite fokuserad på extern pr. ­Helena var uppenbart hästlängder före mig när det gäller att bearbeta journalister och andra medier. I vissa avseenden är det förklarligt. Vi har vår egen ­tidning, vår egen kanal. Men vi borde kunna bättre. Och vi har också goda möjligheter att sprida bra grejer till andra tidningar. Lätt att åtgärda, helt enkelt.

Jag borde ägna mig mer åt strategier. En av punkterna under min dag i Jönköping handlade om strategiarbete. Det var väldigt nyttigt, och lärorikt. Vi ägnar oss också åt strategier, men sällan så strukturerat och tyvärr lite för sällan. Det kan jag bli bättre på. Oavsett om vi väljer att ta in konsulter ­eller kör det själva.

Jag gillar Jönköping.
Det var ingen nyhet (jag har ju en hustru med rötter i staden), men ändå. Bredden, djupet och stadens många ansikten fick mig att bli ännu lite mer imponerad och kanske, kanske till och med lite sugen på att flytta. Men än är det en hel del kvar…

Jag är imponerad av Helena Nordström.
Otroligt vilket driv den tjejen har. Det märks delvis på Twitter, men jag kan lova att det händer minst lika mycket irl.

Jag borde oftare ha besök i vardagen. Trots att jag kanske var lite ”sur gubbe”, är detta ett riktigt bra verktyg för att stanna upp och reflektera över sin egen vardag. Fler borde pröva, jag borde pröva igen.

Jag skulle nog vara rätt okej som marknadschef. Även om jag bara prövat på det under en dag kändes frågorna och processerna igen från min vardag. Och i min roll ägnar jag mig en hel del åt utåtriktat arbete. Nu vill jag inte byta, men jag fick ändå en känsla av att jag nog skulle kunna göra en hel del nytta om jag en dag fick chansen att bli marknadschef i stället för chefredaktör.



Helena Nordström, ­marknadschef Destination Jönköping

Ny bekantskap.
Jag är glad att det var just Magnus Höij som nappade på min öppna fråga på Twitter. Magnus är en härlig och oerhört kunnig man med ett otroligt kontaktnät och stor nyfikenhet. Jag är imponerad över hur snabbt han greppade sammanhangen han hamnade i. Han ställde relevanta ­frågor som tvingade oss att vässa oss lite extra.

Nya kontakter. Dagen på Internetworld/IDG gav mig nya kontakter, såväl internt på IDG som hos samarbetspartners till IDG och Internetworld. Nya kontakter är alltid bra och spännande. Det ger mig ännu mer att relatera till i min vardag i Jönköping.

Omgivningens anpassningsförmåga. Det var roligt att se hur både Magnus och min omgivning anpassade sig till förutsättningarna och fann sig i situationen. Vår byrå accepterade att det var Magnus som för dagen hade sista ordet, stjärnkocken Tommy Myllymäki verkade inte tycka att det var alls märkligt att det var Magnus som sålde in Destination Jönköpings samarbetsförslag för honom och Magnus kollegor lät mig leda såväl event- som avdelningsmöte.

Reality check. Jobbytet fick mig att inse vikten av kontinuerliga ”reality checks”, att våga gå utanför den bekväma zoonen med ja-sägare och ivriga påhejare. Magnus tipsade om att varje vecka ringa en kund för att fråga vad de tycker om det vi gör. Ett bra tips som jag bär med mig.

Liknande utmaningar. Trots vitt skilda verksamheter konstaterar jag att vi till vardags sitter med liknande utmaningar; hur vi ska nå våra målgrupper, hur vi ska ta betalt, hur vi ska få folk att komma på våra event, hur vi ska lyckas synas och höras i bruset. En insikt som är rätt så befriande.

Tempot. Både Magnus och jag lever i en vardag med högt tempo. På en tidningsredaktion blir det dock påtagligt på ett annat sätt. Där gäller det att snabbt agera på det som händer i omvärlden, ­värdera nyheter och omvandla till artiklar med spännande vinklar.

Affär kontra innehåll. På en redaktion är ett fungerande samspel mellan redaktionellt innehåll och kommersiella affärsrelationer avgörande. Ett bra och trovärdigt innehåll skapar intresse från såväl läsare/besökare som kommersiella krafter. Det var intressant att följa hur professionellt Internetworld/IDG arbetar för att få det här samspelet att fungera på bästa sätt.

Respekt. Jobbytet gav mig ännu mer respekt för det Magnus och hans kollegor gör. De är jätteduktiga på sin grej. Jag upplevde också att Magnus hade en perfekt blandning mellan respekt och mod när han gav sig in och tyckte till om vårt arbete. Ett jobbyte ger på ett bra sätt inblick i och respekt för ­andra människors professioner.

Komprimerat mentorskap.
Jobswop skulle kunna beskrivas som ett ömsesidigt och komprimerat mentorskap. Själv är jag inte så mycket för strukturerade mentor­program med fasta ramar och en organisations övervakande blick. Jobswop passar alla oss som söker efter något annat.

Mersmak. Jobbytet med Magnus gav mer­smak. På kort tid lärde vi känna varandra och varandras verksamheter och vi har skapat en plattform där det känns enkelt att återkomma för att även ta hjälp av varandra i framtiden.