Nytta och nöje. ”Det bästa med att vara säljare är att det är spännande, roligt och utmanande. Du kan även tjäna pengar om det går bra”, säger Anette Rosenberg, it-säljare på Lawson.
Nytta och nöje. ”Det bästa med att vara säljare är att det är spännande, roligt och utmanande. Du kan även tjäna pengar om det går bra”, säger Anette Rosenberg, it-säljare på Lawson.
Anette Rosenbergs karriär som it-säljare började 1989 på Esselte Office. Där hamnade hon efter att fått upp ögonen för företaget genom en på den tiden uppseendeväckande annonskampanj på stan med unga människor som satt och kramade datorer.

Med sig i bagaget hade hon några års erfarenhet av försäljning av copyrighträttigheter, men det där med it var något helt nytt.

– Jag gillar utmaningar och har alltid tyckt att teknik är jätteintressant. Jag hoppar inte från de högsta höjderna utan fallskärm, men söker mig gärna till branscher jag inte riktigt kan, säger Anette Rosenberg när vi träffas i Lawsons nya lokaler i Sveriges it-mecka Kista.

Sedan ett och ett halvt år tillbaka jobbar hon som it-säljare för den amerikanska affärssystemsleverantören och ansvarar för kunderna inom livsmedelsbranschen i Sverige.

Till sin hjälp har hon ett internt säljstödteam som sitter utspridda över världen, vilket ger jobbet en internationell prägel.

– Det är roligt att jag jobbar i ett sådant team eftersom vi som familj inte är redo att flytta utomlands, men ändå får jag en internationell prägel på jobbet.

Att jobba med försäljning på ett amerikanskt it-företag skiljer sig ganska kraftigt från att jobba för ett svenskt företag. Det märkte Anette Rosenberg när hon tog klivet från Office, efter sju år inom bolaget, till amerikanska CA.

– Det var som att flytta till USA. Generellt sett är amerikanska företag mycket mindre förlåtande. De kräver leverans hela tiden och det kan vara väldigt pressande.

– Det märks om det inte går bra, då får man tydliga påstötningar. Den psykiska påfrestningen som det innebär kan slå mot självförtroendet till slut, säger Anette Rosenberg.

Samtidigt ser hon fördelar med det. Den som är duktig blir sedd av företaget, vilket kan ge en rejäl skjuts i karriären.

För att bli en duktig it-säljare gäller det att vara trygg i sig själv och inte vara rädd för förändringar eftersom både kunderna, företagen och produkterna utvecklas i en allt snabbare takt. Dessutom är förberedelse inför varje möte A och O, ja i det närmaste en förutsättning för att bli framgångsrik, anser hon.

En stor del av Anette Rosenbergs arbetsdag går ut på att bygga relationer med kunder, antingen per telefon eller genom personliga möten. Dessutom reser hon regelbundet runtom i Sverige och ibland även till kunder och kolleger i andra nordiska länder.

– Att jobba 60 timmar i veckan är inte ovanligt, men jag har jättemycket energi. Det är så annorlunda när man jobbar med något man tycker om. Gör man roliga saker kan man använda dygnets timmar på ett effektivt sätt.