Allt fler företag behöver etablera tydliga strategier för sin mobila användning. Titeln Chief mobile officer mobilchefen blir därför allt vanligare, spår analysföretaget Forrester i en rapport.

Enligt en av rapportens författare, Forresters analytiker Ted Schadler, måste it-chefen och vd:n nu ta itu med alla mobila tjänster och appar. Smarttelefoner och plattor är nämligen en del av ett bredare skifte i kommunikationen mellan anställda, partner och kunder.

– Mobilerna är en av de saker som kommer att bita dig i svansen om du inte är uppmärksam, säger han.

Forrester intervjuade 61 företag med vitt skilda mobila strategier. En del har egna mobila självserviceappar för kunderna, andra har it-avdelningar som i detalj styr hur företagen använder smarttelefoner och plattor. En del av syftet med att tillsätta en mobilchef är koordination.

I ett företag hade mobilchefen en gigantisk arbetsuppgift framför sig. Där fanns 100 mobila projekt och företaget sade sig stöda 114 olika versioner enbart av mobiloperativsystemet Blackberry.
Ett mer lyckat exempel var ett icke namngivet flygbolag som lyckades ta fram en sensationsapp för sätesreservationer, som ökade antalet förreservationer från 50 000 per månad till 5 miljoner per månad, bara under de första tre månaderna. Viktigaste sysslan för mobilchefen är att bli spindeln i nätet.

– Utan bra koordination lägger företagen för mycket tid och pengar på olika ställen. Marknadsföringen letar efter lojalitetsappar, säljarna bygger egna plattlösningar, ekonomicheferna satsar på mobil kostnadsredovisning och teknikcheferna på supportappar, säger Ted Schadler.

Mobilchefen får även en svällande investeringsbudget att ta hand om. Enligt Forrester ökar investeringarna i mobila projekt i företagen med 100 procent till 2015 och spås 2016 uppgå till 55 miljarder dollar, motsvarande 365 miljarder dollar, världen över.

Ett råd till mobilcheferna är att införa tydliga mätsystem för att betygsätta och följa användningen av de interna mobilapparna. En app som får högt betyg och används av många är guld värd, men en app som dissas och förblir oanvänd kanske inte är så bra som man först trodde.

IDG News