”Om du är dålig på att hantera olikheter blir det svårare att vända på perspektiven och hitta nya lösningar”, säger Lisa Emelie Svensson.
”Om du är dålig på att hantera olikheter blir det svårare att vända på perspektiven och hitta nya lösningar”, säger Lisa Emelie Svensson.
För Lisa Emelia Svensson är diplomati a och o i jobbet. Inte så konstigt kanske med tanke på att hon är csr-ambassadör vid Utrikesdepartementet. Hon pratar dagligen med bolag, ideella organisationer och statsmakter runtom i världen om ansvarsfullt företagande.

– Det gäller att se de skilda perspektiven. Att kunna lyssna in för att driva igenom det man vill och veta när det är rätt tid att agera i en viss fråga, säger hon för att exemplifiera några av de mest grundläggande egenskaperna hos en diplomatisk person.

Självklart behöver du inte ha en viss position för att de här färdigheterna ska vara gynnsamma för karriären, utan de flesta har mycket att vinna på det.

– Ett diplomatiskt tänkande och agerande gör att du lägger energin på rätt saker. Diplomati handlar om att inte alltid behöva framträda själv, utan det är resultatet som räknas. Genom att lägga ner prestigen och istället låta andra göra saker på sitt sätt når du ett bättre resultat, förklarar Lisa Emelia Svensson.

Hon gör också ett förtydligande av vad diplomati egentligen innebär.

– Att vara diplomatisk är inte att vara åsiktslös och medgörlig som många kanske tror. Snarare handlar det om att se tillfällena och våga ta andra vägar ut. Du ska kunna sätta dig in i olika situationer, förstå olika perspektiv och medla mellan personer som har olika ståndpunkter.

Egenskaper som kännetecknar en framgångsrik diplomat är förutom objektivitet även orädsla, medmänsklighet, empati och kreativitet. Du ska också kunna hitta en balans mellan parterna och få dem att förlika.

– Det kan ta tid med diplomati, men du vinner på det i längden. Genom att få alla med dig uppnår du både ett bättre och mer hållbart resultat. Den som bara kör på och driver sin egen linje utan att ta hänsyn till andra, lär möta motstånd. Då är den eventuella vinsten bara kortsiktig.

Att kunna mötas halvvägs, medla och visa intresse och förståelse för varandra är viktigt i alla yrkesroller. Det enda undantaget är kanske den som har en utpräglad teknisk expertis, påpekar Lisa Emelia Svensson.

– Släpp prestigen och tänk istället på vad du vill åstadkomma. Det viktigaste är inte att ha rätt, istället kan du låta andra glänsa om du exempelvis är projektledare eller chef.

För att uppnå ett så bra resultat som möjligt vid ett möte eller förhandling, tänk efter varför personen agerar som han eller hon gör och vilka drivkrafter som ligger bakom. På så sätt blir det lättare att bemöta de argument och föreställningar som kommer.

Hur gör du själv när tålamodet tryter?

– Visst, jag kan bli jättearg, men då försöker jag lägga ämnet åt sidan en stund och ta tag i ett annat projekt för att inte förhasta mig. När det hela lagt sig lite återkommer jag till det jag höll på med. Möjligen har det också gett mig drivkraften att ta tag i olika saker. Adrenalin är bra om det kan kanaliseras i rätt riktning.