För några år sedan var Sorosh Tavakoli en it-student som vilken som helst. Han läste medieteknik på KTH och skulle ta examen år 2007. Då hade han också hunnit läsa affärsutveckling på Handelshögskolan i ett år. Tillsammans gav det en utbildning som borde ha kunnat ge honom ett fint jobb. Men ingenting lockade. Extra tydligt blev det när han träffade företag, till exempel när han var med och arrangerade en konferens där flera stora tv-bolag dök upp.

– Det kändes om att cheferna där aldrig kommer förstå internet. Om jag jobbade där skulle jag behöva göra saker på ett sätt jag själv inte tror på. Det var verkligen inte lockande att behöva slava för någon som inte fattar.

Alla insåg de att webb-tv skulle ta fart rejält, men det var skralt med idéer om hur medieföretagen skulle tjäna pengar på det. Samtidigt var piratkopiering i ropet mer än någonsin, och en dag i duschen fick Sorosh Tavakoli en idé som han trodde skulle lösa alltihop.

Tanken var att ”bränna in” reklamen i tv-programmen eller filmerna, och sedan släppa dem på nätet för fri spridning, till exempel via The Pirate Bay. Även om den tanken senare övergavs och ersattes med ett annonssystem för strömmad video blev det grunden till företaget som senare skulle få namnet Videoplaza.

– Mediebolagen hade ingen aning om hur de skulle tjäna pengar på webb-tv. Själv hade jag inte ens en tv, och jag ville verkligen att det skulle funka, säger Sorosh Tavakoli.

Han började diskutera med vänner och en idé växte fram. Framför allt handlade det om att lägga reklamen ovanpå filmklippen, ungefär på den plats där undertexter syns. Vanliga reklamfilmer före och efter programmen kom först senare.

Tillsammans med en liten grupp började han experimentera med olika lösningar. Snart fanns produkten, ett system för att hantera videoannonser, färdig. När svenska Kanal 5 fick upp ögonen för vad de gjorde fanns det ingen återvändo: Videoplaza grundades 2007, och sedan gick det snabbt.

I dag är kundlistan betydligt längre: TV4, franska M6, danska Extra Bladet och spanska La Vanguardia för att nämna några. Videoplaza har tagit in riskkapital i flera vändor, nu senast i februari när 80 miljoner kronor lades i kistan.

Videoplaza insåg snart att Sverige inte var den bästa platsen för att driva Videoplaza. Sedan några år ligger huvudkontoret i London, medan det mesta av utvecklingsarbetet fortfarande sker i Stockholm. I mars 2010 flyttade Sorosh Tavakoli själv dit permanent. Videoplaza visar ännu inte vinst och skulle inte klara sig utan de stora injektionerna av riskkapital, och visst händer det att han tvekar på om de är på rätt väg.

– Absolut, det gör man några gånger per år. Samtidigt blir det större än en själv. Vi har ju nästan 60 anställda, folk som inte bara får en lön och lever på det, utan har lagt in lika mycket av sin vision i det som jag. Om Videoplaza skulle gå under skulle man krossa många hjärtan och många drömmar, men det är också det som är tryggheten, att det är så många inblandade nu.