Vid sidan av sitt CIO-arbete på investmentbolaget AB Arvid Svensson i Västerås forskar Mats Hellman om ­ledarskap och virtuella team vid universitetet Nyenrode i Holland. Det har han haft stor glädje av i jobbet med att få medarbetare och partners att samarbeta.

Bland annat har han prövat nya metoder för att skapa delaktighet!
– När jag började här 2003 märkte jag att om ett projekt gick dåligt så hängde det ofta ihop med att de grupper som var inblandade: konsulter, beställare eller folk i andra länder, inte jobbade ihop som ett team. Jag tror att det beror på att vi hade en väldigt hierarkisk modell där vi i ledningen gick in i rollen som projektledare och ”delade ut” uppgifter uppifrån.

Han beslöt sig för att ändra arbetssätt för att se om en mindre toppstyrd modell kunde förbättra resultatet.
– Vid en projektstart idag börjar vi med att lägga fram vad vi vill göra och hur vi tror att man kan lösa det, men skillnaden är att vi så tidigt som möjligt även ber projektdeltagarna berätta om de har andra idéer. På så vis bjuder vi in alla i samtalet.

Härefter gäller det att ta ett steg tillbaka för att släppa fram diskussion och reflektion. När alla börjar enas försöker Mats Hellman gå in som ­katalysator och ställa frågor för att underlätta kommunikationen och arbetet – snarare än att ge order.
Först i sista steget diskuteras frågor om ansvarsfördelning, roller och tidsplan.
– Det viktiga är att de som ingår i projektet känner att vi tillvaratar deras kompetens och lyssnar, säger han.

Denna modell har han också utforskat i sin mastersuppsats ”The future of leadership in a distributed world”. Resultatet hitills är över förväntan.
– När vi engagerar alla från början, blir det en stark uppslutning och när man stöter på problem tar alla ansvar!

En av Arvid Svenssons affärsidéer är att att styra över ekonomi och it i de bolag man är ägare i. Trots det är bara tio personer anställda.
– Här på bolagsmamman försöker vi att hålla antalet anställda nere, portföljbolagen har egna it-avdelningar, medan vi fungerar som second line support, berättar Mats Hellman som istället för många anställda engagerar många leverantörer.
– Våra samarbeten är väldigt viktiga för oss och vi är rätt specifika när vi väljer partners, säger han.

Det Mats Hellman söker är folk som är välrenommerade eller som har fått någon form av utmärkelse för vad de kan och hur mycket de hjälper till snarare än att de har en viss certifiering.

Han tror på nära relationer och täta kontakter med dem han köper tjänster av och vill gärna ha sina konsulter uppkopplade på MSN eller Skype så mycket det går.
– När man jobbar med många olika konsulter krävs en levande kommunikation. Vi vill inte bara träffas då och då utan också kunna slänga iväg en fråga mitt i något och få svar ganska fort.