Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Bristen på it-kompetens
växer i Göteborg

Idag har vi 100% matchning

2012-07-04 11:46

Samt låga löner och åldersnoja.

ecu977

Trams

2012-07-04 11:46

Ständigt detta trams.

"Utbildningssystemet anpassar sig inte efter arbetsmarknaden. Därför kommer Västra Götaland att ha stor brist på systemerare och programmerare år 2020."

borde snarare vara

"Arbetsgivarna vägrar betala marknadsmässiga löner. Därför kommer företag i Västra Götaland att ha svårt att anställa systemerare och programmerare år 2020."

Lite perspektiv på "brist"-propagandan:

http://www.todaysengineer.org/2012/Mar/STEM-Careers.asp

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204422404576596630897409182.html?mod=WSJ_Careers_CareerJournal_5

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203554104576654620869708338.html

Skit Idet

Trams

2012-07-04 12:08

Touche... :-)

Bitterapan

Trams

2012-07-04 13:35

Upprepas tramset tillräckligt många gånger så blir det snart en sanning.

M M

Trams

2012-07-04 14:17

Men just därför är det viktigt att hålla illusionen om kompetensbrist levande så att man får arbetstillstånd för mer it-folk från låglöneländer.

Janne Långben

Trams

2012-07-04 18:54

Ja... Det borde kanske framgått tydligare i artikeln att det dessa företag vill ha är högutbildade till en låg kostnad.

henriko

Trams

2012-07-04 23:31

Ja, detta med "brist" gnäller dom alltid om. Om det nu vore någon brist så skulle detta i så fall avspegla sig i lönerna vilket det inte alls gör. Jag ser inga Ferraris eller liknande utanför kontoret där jag arbetar i alla fall. Trams!

goto

Trams

2012-07-05 08:17

Lönsamt.. det tar tid det. Först flera år av utbildning med lån och missad inkomst från arbete. Sen skall arbetet sättas i relation mot andra arbeten som ger likvärdig lön men kräver betydligt mindre av personen.

Sen när man väl har arbetat i några år så kommer den statliga skatten och hux flux så betalar man ~50% skatt på allt över ~33k du tjänar i månaden.

Vår situation är ju inte dålig men den skulle kunna vara betydlgit bättre. De normala topplönerna efter 5-10 års erfarenhet ligger på 45-50k / månad och där har de legat relativt stilla länge. Sen ser man politiker och chefer öka sina löner med 20% på ett år..

IcyNick

Trams

2012-07-05 08:12

+1

Det är inget problem och kommer inte bli något problem.

Vi lever i en marknadsekonomi, när eller om det blir tillräckligt lönsamt att utbilda sig inom IT gent emot andra områden så kommer fler göra det.

Man skulle kunna tro att företagen som klagar inte gillar marknadsekonomin.

IcyNick

Det jag hör ...

2012-07-04 13:35

... från vänner och kollegor i branschen som håller sig i Göteborg med omnejd, är att prispressen i Västra Götaland är unikt hård jämfört med andra delar av landet. Därför flyttar man gärna till tex Stockholm. Vi har visserligen prispress här, men den känns mer sansad i jämförelse med deras berättelser.

Borde inte det också vara något som man tar i beaktande?

Patrik Löwendahl - blog.lowendahl.net

Det jag hör ...

2012-07-04 15:41

Några av de som gick den cobol-utbildning jag gick på för ett antal år sedan blev erbjudna skamlöner i Göteborg, men om de flyttade till Stockholm så erbjöds de nästan 10.000 kr mer/mån i lön. Tro fan att de flyttar då..

Lönenivån är helt enkelt för låg i Västra Götaland och därför flyttar man eller kanske byter branch/inriktning (som jag). När lönenivåerna blir vettiga igen så kanske man kan få tag på folk. Som det är idag så är det väldigt lätt att jobba projektvis i Norge med tredubbel lön i ett halvår, sen ta några månaders semester i t.ex. Thailand och sen hoppa på nästa projekt i Norge jämfört med att slita för slavpengar i Göteborg.

Christer Olsson

Det jag hör ...

2012-07-05 13:34

Fast numera är det ju omöjligt att få cobol-jobb... Jag känner flera som kan cobol och inte får de några jobb på det. Nu är det Java EE som gäller. Eller Joomla/Drupal ifall man håller på med webb.

falde

Det jag hör ...

2012-07-04 18:03

Det är väl ännu värre nere i skåne. Men danska bolagen borde i alla fall kunna ha någon positiv effekt för lönerna i malmö. Men någon direkt brist är det knappast i sverige. Och framför allt är det extremt små skillnader mellan en som är skicklig och en usel programmerare. Men det är kanske egentligen bara en kompetensbrist bland chefer som inte inser värdet. Men om det ska ske någon förändring så behövs det också att folk är villiga att byta arbetsgivare och gå till den som bjuder bäst. Det är vi usla på i sverige...

Ozymandias

Det jag hör ...

2012-07-04 18:08

Jag ser majoriteten idag sitter 8 år eller mer på sina jobb idag, man möter oftast samma personer när man besöker företagen, det var inte så för 15 år sen, då bytte man jobb vart annat eller så och en helt annan omsättning på jobben, det verkar inte vara någon omsättning idag, cheferna sitter på sina betonghäckar och glider tiden ut så at säga.

Man undrar vad som hänt? kan det vara så att de har själv ett problem få nytt jobb trots dom redan har ett och upplever samma problem som de arbetslösa? det innebär i sådana fall att det finns en enorm resurs därute som bara står och väntar att få nytt jobb.

Jaja..Sverige är bra konstigt idag, det kan nog dom flesta hålla med om förutom arbetsgivarna och politikerna.

Bitterapan

Det jag hör ...

2012-07-04 19:10

Det där med cheferna är säkert helt sant. Scania lär ha ett program där man inte får sitta som chef i mer än 3 år på samma tjänst. Med några få undantag. VD tex. Skrämmande att man kan bli utan tjänst, men i praktiken inte så stort problem. För det bli även garanterat nya luckor som ska fyllas. Nu är det inte bara it-chefer det handlar om, men man mjukar i alla fall upp betonghäckarna ordentligt.

Ozymandias

Det jag hör ...

2012-07-04 20:39

Blandar ut cementen med lite mer vatten så den är porös och håller lite längre innan den stelnar helt vilket innebär at betonghäckarna vattnas dagligen av någon på marknaden...

Bitterapan

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-05 08:46

Ständigt dessa återkommande argument om åldersnoja och att det går att magiskt trolla fram kompetens om företagen kastar 100 000 i månaden på dåligt utbildad personal...

Folk blir inte mer kompetent bara för att de får högre lön, det måste krävas en ansträngning av personalen också!

Jag känner mycket väl till denna kompetensbrist och vi har ändå ingångslöner på 35'+ för folk under 25... Ändå kommer det 1-2 ansökningar per tjänst, på sin höjd. Finns inte ens någon som söker jobb om de är över 30, antar att de tycker de ska bli headhuntade på något sätt...

Skärpning på alla led!

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-05 16:40

Får man fråga vad det är för typ av tjänster med >35.000 SEK/månad ni erbjuder nyutexaminerade med endast 1-2 ansökningar? Låter helt sanslöst.

Skit Idet

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-05 18:42

Oftast rör det sig om IT-konsulter men även andra tjänster

Finns på tok för lite folk i Stockholm, jag flyttade själv hit för ett par år sedan och får många erbjudanden i veckan från olika bolag som vill anställa...

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-05 21:36

Du kan inte vara lite mer specifik? "IT-konsult" är ju väldigt brett. Anledningen till att jag är intresserad är att jag (och många med mig) inte alls delar din bild av arbetsmarknaden.

Jobbar som "IT-konsult" (mjukvara för inbyggda system/telekom) i Stockholm.

Skit Idet

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 08:31

Drift/Underhållning/Utveckling av hela datormiljöer. Innefattar självgående personal som sätter kund i fokus samt projektledning i viss mån m.m

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 08:53

Vad har har ni för kravprofil för de nyutexaminerade ni söker?

Skit Idet

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 10:03

Går inte i mer detalj eller så då jag inte vill avslöja min identitet m.m

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 13:02

Nej just det du kan inte säga något för du bluffar, tror jag sett dig i andra trådar i tidigare artiklar där du går in och infekterar.

Bitterapan

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-07 01:06

Ni har så speciell kravprofil på de nyutexaminerade ni söker så att du inte kan skriva ut den utan att avslöja din identitet? Ni vill inte heller lägga ut annonser på "skitsidor" för att ni då får "massor med ansökningar" och ni vill inte skriva ut lönenivå i annonsen eftersom "då sitter varenda tomte här och söker" ... Tja, vad ska man säga. Jag förstår att ni har svårt att hitta folk, men jag tror inte det beror på IT-kompetensbrist.

Ett tips är att besöka länkarna jag postade i mitt inlägg ovan och läsa de artiklarna. De beskriver visserligen situationen i USA, men den är väldigt snarlik den i Sverige.

Skit Idet

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-08 14:28

Har läst dina länkar och känner ej igen problematiken i Sverige... Till att börja med är ditt första mail på gränsen till rasism då det handlar om problemet med att invandrare tar jobben. Upplever du att IT-jobben är hotade i Sverige pga invandrad arbetskraft?

De andra repeterar samma problematik om och om igen, det gäller säkert på företag av storleken det finns i USA men de flesta i Sverige är inte ens i närheten av storleken för att det ska räknas in i de processerna.

Gällandes din kommentar om att skriva ut lön i ansökningar så till min vetskap så finns det i princip inga företag i Sverige som gör det utan de skriver snarare: "enligt överenskommelse" på den frågan.

Det har gått till den nivån att vi har börjat anställa personer som varken har kompetensen eller rätt profil och de har jätteproblem att klara av mindre projekt som tex att hjälpa en kund att flytta en speciell server från ett nät till ett annat. Där saknas både attityd och kompetens... Konsekvensen var att jag fick lösa hans arbetsuppgifter då han inte klarade av det...

En annan (numera f.d.) kollega gick in med attityden att "jag jobbar som konsult, jag vägrar hjälpa användare" och det var väldigt svårt då hans uppdrag just detta... Han saknade också kompetens och hade helt fel attityd.

Det hade inte spelat någon roll om vi hade utbildat dessa två eller kastat på dem 45 tusen då de ändå inte hade klarat av jobbet. Det är nästintill omöjligt att ändra på personer som har sådan otroligt felaktig attityd.

Jag sökte min tjänst trots att jag egentligen bara uppfyllde två tredjedelar av profilen, dock lär jag mig snabbt och har redan efter knappt två år gått förbi den profilen och ligger i det översta laget på företaget. Värt att tillägga är att jag har rätt attityd och är ödmjuk och har inga problem att välja och vraka mellan alla uppdrag samt att jag drar in feta stålar.

Men jag antar att jag är naiv som trodde på arbetsgivaren istället för att sitta här och gnälla över hur onda dom är...

Värt att tillägga är att vi har en utbildningsbudget på femsiffrigt belopp för varje enskild anställd, varje år.

Med andra ord har vi inga problem att utbilda personal och formligen kasta pengar på dem men rätt attityd är fruktansvärt svår att hitta, du behöver egentligen inte ens vara kompetent, det kan vi fixa men det känns dumt att utbilda för den summan på ett år och sedan inte kunna använda personen...

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 12:59

Skitsnack, du bara trollar eller så arbetar du på ett företag ingen vill söka sig till av olika anledningar.

Kom inte med ursäkter som 1-2 ansökningar, jag har kollegor som jobbar på konsultföretag och de får runt 20 ansökningar till de jobb de har ute.

Dessutom kan man fråga sig varför ni inte anställer en av dom två som sökt? eller är ni så petiga ni ska ha allting färdigpaketerat?

Bitterapan

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 13:13

Bästa jobbet och bästa arbetsplatsen jag jobbat på, har ju bara jobbat i tio år så det kanske inte säger så mycket...

Det är skillnad på ansökningar och ansökningar... Om vi lägger upp annonserna på skitsidor så får vi också massor med ansökningar men det är rätt tråkigt att om vi söker någon med tex fem års erfarenhet och där personen ska både kunna administrera servers, hårdvara och minst några 2:a partare så är det väldigt tråkigt att få ansökningar där personen inte ens uppfyller en av dessa fem...

Detta är bara ett exempel men principen är densamma.

Grejen är att du kan inte skriva i en annons att du betalar ut 30'+ för att då sitter varenda tomte här och söker samt massa andra som bara söker för att de söker bekräftelse och gudarna vette allt. Folk älskar att veta sitt värde... Genom att vara lite mer anonym så slipper du de som ljuger röv bara för att få pengarna...

Känner igen ditt namn Bitterapan, du brukar gnälla just kring arbetsmarknaden. Känns riktigt kul att vara med om den här positiva sidan av IT-branschen där det finns oändligt med jobb och möjligheter och höga löner är inga problem.

Har träffat många som dig som är bittra och sura och inte vill hänga med i utvecklingen utan "så har jag alltid gjort, det var bättre förr", osv osv...

Välkommen!

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 00:20

Ha ha ha! "ingångslöner på 35'+ för folk under 25". OFTA! I vilken del av Sverige då?

goto

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 08:25

Stockholm.

Fast det handlar så klart om attityd, en kollega till mig som resonerar ungefär som du kom in på 24... Andra som det ses utvecklingspotential och som visar välvilja för detta får över 30...

ITGuru

Som vanligt bara gnäll här...

2012-07-06 13:00

Lägg av och trolla, det är kanske 1 av 10 som får 35k/mån som ingångslön, kom ner på jorden eller har du inget bättre för dig?

Bitterapan

Omogen bransch!

2012-07-05 10:22

Du skall vara 24-25 år. Ha en utbildning från en teknisk högskola och / eller ekonomi från "Handels". Du skall ha varit kåraktiv, läst extra kurser, jobbat extra vid sidan av dina studier och "rest". Dessutom skall du kunna det vi behöver idag och i framtiden även om vi själva inte
en vet vad vi behöver i framtiden. Då kan du ev. komma ifråga som inhyrd från ett bemanningsföretag för att jobba 6 månader och om du är "duktig" och visar " framfötterna" så kan det ev. bli förlängt... ;-))

Bristen gäller som vanligt bara folk med erfarenhet som redan har eller alldeles nyligen haft jobb och är i lämplig ålder (30-45år). Övriga göra sig icke besvär..

Håller med de som säger att IT-branschen är omogen. så fort det går lite dåligt får man kicken, när som helst kan man bli ersatt av en inkompetent indier eller kines. ständig obetald övertid och dålig löneutveckling.

Oj, går det dåligt? Kicka aaaaalla! Och går det bra? Briiiiiiiist! Märkligt att folk inte vill utbilda sig inom IT, när framtiden ser så skakig ut...Indien nästa? Branschen består av korttidstänkande "Nötter" !

Forestman69

Comments powered by Disqus
Om oss

Fler kanaler
Vårt nyhetsbrev
Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss

Ring till 08-453 63 00.
Skicka gärna e-post till: csjobb@idg.se

Postadressen är:
CS Jobb, 106 78 Stockholm