Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Uppsägning efter Facebook-inlägg fall för Arbetsdomstolen

Gör de anstälda en tjänst

2012-07-05 21:37

Cheferna gör de missnöjda anställda en tjänst genom att ge dem sparken eftersom de anställda är missnöjda.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-05 22:29

Är det inte bättre att försöka förändra det som ger missnöje?

Dendriten

Gör de anställda en tjänst

2012-07-05 23:57

Nej. Ta hellre in nya anställda som gillar jobbet.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 07:04

Jag får nästan känslan av att du menar att det är de anställda som är den minsta gemensamma nämnaren.
Har du övervägt möjligheten att det är chefen det är fel på?
Eller företagets policies?

patrik.soder

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 07:57

"djuret" är chefen eller kanske sitter i samma situation med sura underhuggare :)

Tauren Shaman

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 09:16

Djuret vill gärna jobba med folk som gillar att gå till jobbet istället för att gråta om hur jobbigt saker är. Vill du jobba med saker du inte gillar eller hos företag du inte gillar?

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 10:19

Yes, sopa problemen under mattan - universal lösning för alla problem som har fungerat sedan 1921.

Eller vänta...

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 10:28

På vilket sätt sopar man problemen under mattan när man hjälper missnöjda anställda göra beslut de själva inte är kapabla till? De bad ju t.o.m. om det på sociala medier.

Sociala medier fanns inte år 1921.

Jag väntar.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 11:04

Finns flera sätt att se situationen på - den uppenbara som du ser som den enda är att de ska få sparken för att de ventilerade sitt missnöje. Visst, kan ses som olojalt att kritisera sitt företag på det viset och därmed grund för uppsägning men företag med sund kultur så brukar det räcka med en tillrättavisning.

Det andra sättet att se problemet på är att det finns en orsak till missnöjet och att det inte försvinner bara för att man sparkar de som snackade strunt på ett socialt media. Att sparka dem då är bara ett bekvämt sätt att slippa hantera problemet och göra sig av med symptomet.

Vad jag läst tidigare så tycker jag det är ett klassiskt sopa under mattan fall, men det kan naturligtvis finnas mer i situationen än vad som går att läsa i tidningarna.

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 11:19

Ja, man kan se det på många olika sätt:

n) de anställda är dumma eftersom de häver ut saker på sociala medier som de inte borde. Företag vill förhoppningsvis inte ha dumma anställda utan väljer att göra sig av med dem och anställer istället smartare personal.

n+1) företaget fungerar dåligt. Det är inte bra att jobba på osunda företag. Därför är uppsägningen bra för de anställda.

Båda alternativen är bra för samhället.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 11:34

Både n och n+1 är ju att sopa problemet under mattan då du gör dig av med symptomet istället för att ta itu med problemet.

Ingen rök utan eld brukar man säga, vad är det som får de anställda att ventilera sitt missnöje på tex facebook istället för att kunna föra en konstruktiv dialog med arbetsgivare? Är det individens fel eller företagets fel som gör att man inte kan lösa det på ett sätt som är bäst för båda parterna?

Ifallet n+1 är det väl knappast vare sig din eller min sak att avgöra vad som är bäst för de anställda utan att känna till en helheten om deras situation. Att påstå att det skulle vara bra för samhället att de får kicken är ju bara rent nonsens och jag tror knappast att du skulle våga stå för den åsikten om du står öga mot öga mot en av de som fått sparken.

"Det är okey att du med tre nyfödda tvillingar, en sjukskriven fru, fick sparken för vad du skrev på twitter om företaget, för det är bra för samhället"

Nja... :-)

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 12:11

Det är bättre att vara en person som har nyfödda tvillingar, en sjukskriven fru och nöjd med sitt jobb än en person som har nyfödda tvillingar, en sjukskriven fru och missnöjd med sitt jobb. Varför envisas du med att folk ska stanna kvar hos jobb som de uttryckligen, enligt sina egna utsagor på sociala medier, är missnöjda med? Tror du att den sjuka frun och de nyfödda tvillingarna kommer att ha en trevlig uppväxt ifall deras pappa(?) är missnöjd med något han gör 8 timmar om dagen? Stannar pappan kvar är det att sopa problemen under mattan, vem vet, när han inte längre nöjer sig med att gnälla på sociala medier väljer han kanske att börja misshandla sin sjuka fru och de nyfödda tvillingarna.

En person som är missnöjd med sitt jobb jobbar sämre. Mindre skatt, sämre BNP osv. Alltså är det dåligt för samhället när folk inte trivs på sina arbetsplatser.

Tänk ifall personerna som fick sparken var knarkande alkoholister och de som anställs som ersättare har en sjuk fru och nyfödda tvillingar.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 12:32

Var någonstans står det att personerna inte trivs med sitt jobb? Ett missnöje behöver inte betyda att man vantrivs utan att man vill komma rätt med detaljer och att man är nöjd på det stora hela. Jag har ofta en dialog med min chef om saker jag inte är nöjd med på arbetsplatsen och vi har en konstruktiv dialog kring detta. Ibland kan man åtgärda det, ibland får jag acceptera att det är som det är men än så länge har jag inte fått sparken för att jag uttrycker mitt missnöje.

Oavsett vilket, tror du inte att personen själv inklusive folk i dennas omgivning själva kan bedöma vad som är bäst för dem betydligt bättre än vad du och jag kan göra?

Frågan är varför _du_ envisas med att påstå att det individen ska underkasta sig vad du anser är bäst för samhället, särkilt när du inte har en helhetsbild av situationen.

Jag är övertygad om att man kan välja att acceptera under en kortare tid att arbeta kvar hos en arbetsgivare man inte trivs med om det handlar om att faktiskt försörja sin familj och att man faktiskt kan finna balans i livet trots det ändå.

Och vem vet, personerna som nu fått kicken kanske blir kvinnomisshandlare, ger fan i att blinka när de kör ut ur rondeller och massmördare eftersom de som olyckliga arbetslösa individer inte har något att göra under dagtid.

Låt oss konstatera att du inte vet vad som är bäst för individerna (det gör inte jag heller) och låt oss inte påstå att det är bäst för samhället och därmed för individen att de fått kicken.

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 13:24

Du är vis. Mycket riktigt är vi tillbaka där vi startade. Nämligen att personer har fått sparken för något de skrev på sociala medier.

m) Det är osannolikt att få sparken ifall man skriver snälla saker om sitt jobb på sociala medier. Får man sparken för en sådan sak är arbetsgivaren osund och besparar endast arbetstagaren som får sparken framtida besvär.

m+1) Det är möjligt att få sparken ifall man skriver elaka saker om sitt jobb på sociala medier. Arbetsgivaren gör arbetstagaren en tjänst genom att sparka bort personen eftersom arbetstagaren är dum eller oförmögen att föra diskussionen inom företagets väggar.

Det är en win/win situation i vilket fall som helst.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 13:43

Okey, vi kan konstatera att du anser att det är win-win situation att man sparkar någon för att man ventilerat sitt missnöje, jag anser att det att mest troligen luktar som att man sopar problemet under mattan och istället välja att ta bort symptomet.

Vi kan även konstatera att jag utgår från individen medan du utgår från kollektivet och verka mena att det som är bäst för samhället är bäst för individen, vilket jag anser är cyniskt då vi inte har hela bilden klar vad personerna har för livsituation och det är då väldigt svårt att utala sig om vad som är rätt eller fel för de inblandade personerna.

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 14:51

Vi kan konstatera att jag anser det är win-win situation att man sparkar någon för att man ventilerar sitt missnöje PÅ SOCIALA MEDIER.

Om du läser punkt m) och m+1) här ovan så kan vi konstatera att du konstaterar fel om mina konstateranden. Punkt m) och m+1) här ovan utgår från individen.

Ifall man har en svår livssituation så borde man överväga att inte skriva elakheter om sin arbetsgivare på sociala medier. Ifall man har en svår livssituation och skriver elakheter så är man dum. En svår livssituation gör en inte immun mot att få sparken. En svår livssituation kan förvärras om man är dum. Personligen anser jag att man inte behöver skriva något alls om sitt arbetsförhållande på sociala medier.

Du skriver här ovan att du själv har diskuterat problem med din chef. Så har jag också gjort. Så har säkert de flesta gjort ända sedan 1921 och det har fungerat riktigt bra. Jag förstår inte varför man överhuvudtaget väljer att hänga ut chefer på sociala medier.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 15:48

Nja, läser man vad du skriver så utgår du ju från arbetsgivaren och säger sedan att det är det bästa för samhället att man sparkar en individ för att denna har ventilerat åsikter på tex facebook eller twitter. Jag får inte ihop det hur du skulle mena att du utfår från individen, sorry men jag gör inte det.

Och naturligtvis är det korkat att snacka skit om sitt bolag eller sin chef på sociala medier och det kan vara giltlig grund för uppsägning (uppenbarligen) men ett missnöje pyr inte av orsak och att bara lägga över ansvaret på individen är fortfarande något som luktar väldigt mycket att man gör sig av med symptomet istället för att bearbeta problemet.

Hur som helst, nu argumenterar vi i cirklar, så nu får det räcka :-)

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-07 07:46

Du har FEL. Om du läser punkt m) och m+1) så skriver jag inget om samhället utan om individen. Bevisa gärna motsatsen genom att citera var jag pratar om samhället och inte om individen i punkt m) och m+1). Det är ett enkelt sätt att motbevisa mig genom att citera mig. Kom igen, jag utmanar dig.

Problemet i det här fallet är individen som skriver saker på sociala medier. Det är inte att sopa saker under mattan för att göra sig av med personal. Att ignorera situationen vore att sopa saker under mattan. Att säga upp folk kan mera jämföras med att "ta ut skräpet" men namnet spelar ingen roll. Det är en bra sak att företaget agerade och att personen fick sparken.

Nej, argumentet går inte i cirklar och det är inte att sopa saker undan mattan när ett företag gör sig av med personal som skriver negativt om företaget på sociala medier. Agerandet att ge sparken är positivt både på individnivå och på en mera samhällelig nivå.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-07 10:42

Varför nöja oss med punkt m och m+1 när du har skrivit så mycket mer:

- Nej. Ta hellre in nya anställda som gillar jobbet.
- Djuret vill gärna jobba med folk som gillar att gå till jobbet istället för att gråta om hur jobbigt saker är.
- Företag vill förhoppningsvis inte ha dumma anställda utan väljer att göra sig av med dem och anställer istället smartare personal.
- Båda alternativen är bra för samhället.
- Agerandet att ge sparken är positivt både på individnivå och på en mera samhällelig nivå.

Jag tycker det låter som du orientera kring dig själv, företaget och samhället, individerna kommer i andra hand. I de sista två fallen så säger du ju uttryckligen att det är samhället som ska stå i fokus.

Utöver det så tycker jag det är intressant att du kan mena att det är positivt att behöva ge någon sparken och säger väl en hel del om din människosyn om du tänker stå för det uttalandet. Du fortsätter att mena att ge dem sparken är bra för företaget, samhället och individen. Pusselbiten här är att du inte har hela bilden.

Du kan inte påstå att du utgår från individen utan att känna till dennas nuvarande livsituation och därför är det orimligt att påstå att du utgår från individiden.

Den enda slutsatsen jag kan dra utifrån din argumentation är att du anser att individen ska underkasta sig vad som är bäst för kollektivet (företaget, samhället) och i det här fallet är det att det bästa kan hända är att företaget gör sig av med bråkmakarna. Det är möjligt att du inte anser att det är så men det är enligt mig det enda sättet att uppfatta situationen utifrån vad du skriver. Allvarligt talat så är det är ett fullständigt absurt påstående att du skulle argumentera utifrån individens bästa utifrån vad du skriver.

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-09 12:22

Du skrev att du "inte [får] ihop det hur du[jag] skulle mena att du[jag] utfår från individen, sorry men jag[du] gör inte det. " för att i nästa stund mena att har gjort det + mycket mer. För det är ju så att det inte enbart är positivt för individen, det är också positivt för företaget och samhället. Detta är trivial mängdlära som undervisas på närmaste universitet eller högskola.

Jag hoppas du inte är för att kommentera min syn på människor utan är här för att bemöta mina argument.

Du påstår att jag inte har hela bilden. Jag hävdar att vi kan resonera oss fram till en större bild. Vi har åtminstone kommit fram till att det är sämre att skriva negativa saker på sociala medier ifall man har en sjuk fru och tvillingar än att inte skriva negativa saker på sociala medier ifall man har en sjuk fru och tvillingar. Det vi vet är alltså att någon, en todtycklig människa, har skrivit negativt om sin arbetsgivare.

Ifall vi antar att personen är nöjd med sitt jobb så är ju personen dum ifall han skriver negativt om sin arbetsgivare. Eller vad tror du? Personen är ännu dummare ifall han eller hon har en svår livssituation, men oavsett vilken livvsituation personen har så är det ändå sämre att skriva negativt om sin arbetsgivare än att låta bli, det finns nämligen andra sätt för att påverka, som du också skrev här ovan, nämligen att prata och resonera sig fram med chefen. Eller att bita ihop och acceptera att man inte kan göra något åt situation, eller att säga upp sig osv.

Nästa fall, ifall vi antar att personen ogillar sitt arbete och skriver negativt om sitt arbete så är det ju bra eftersom personen ändå är missnöjd. Då besparar det den missnöjda personen lidande. Ifall personen har en svår situation med sjuk fru och tvillingar så förstår jag heller inte här hur det kommer att underlätta ifall han eller hon skriver negativa saker om sin arbetsgivare. Det finns andra sätt. Prata med chefen osv.

Ifall den anställda är dum och får sparken så lär han sig en viktig sak. Nämligen att inte skriva negativt på sociala medier om ett företag som anställer honom och betalar lön åt honom.

Ifall mina argument är absurda så tycker jag du ska bemöta dem och argumentera omkull dem istället för att bara dansa omkring dem som du gör just nu.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Gör de anställda en tjänst

2012-07-09 19:58

Låt oss konstatera återigen:

1) Du vet inget om personernas privata situation
2) Du vet inget om personernas situation på arbetet

Alltså, kan du aldrig påstå att dina argument utgår från individen, hur mycket du än spekulerar och resonerar. Ditt resonerande är ju bara rent nonsens och jag kan använda samma resonemang att komma till slutsatsen att det enda rätt vore att ge personerna en varning och att man reder ut problemen internt.

Din människosyn är en del av dina argument. Du säger ju hellre att du ger folk kicken än att internt försöka lösa missnöjet och att få personerna att finna sitt arbete tillfredställande igen, speciellt då man en gång i tiden anställde dem, och då såg dem som en resurs till företaget. Uppenbarligen ansågs han/hon inte dum vid det anställningstillfället.

Jag avslutar härmed denna lilla diskussion att du står på dig att sparken var det enda rätta och att problemet härmed är löst på det bästa sättet för samhället, företaget, de som fick sparken samt deras familjer (och möligen för grannarna i kvarteret där de bor, för hade derat arbetat kvar kanske de hade skjutit dem), för det har du minsann resonerat dig fram till.

#100

Gör de anställda en tjänst

2012-07-06 09:13

Ja, då gör ju chefen de anställda en tjänst genom att ge dem sparken eftersom de inte är nöjda med att jobba på företaget, nöjda med chefen eller nöjda med företagets policy. Det finns andra företag att jobba hos för de som fick sparken och det finns andra personer att anställa.

Analogier kan dras till människor som envisas med att använda ett visst operativsystem fastän de hatar att använda operativsystemet. Och för lata för att byta operativsystemet till något annat.

det är inte lätt att vara ett litet djur.

Vad förväntar sig folk?

2012-07-06 06:16

Nu vet jag inte vad exakt dom skrev men om det är hot, kränkningar mm så är det väl helt rätt. I dagens situation måste många lära sig handling och konsekvens isf att man bara ska ha rättigheter. Tyvärr förstår inte alla det samt i dagens uppkopplade samhälle sprider du direkt dina åsikter runt hela världen på nolltid. Då är det ännu viktigare att först detta.

Me, myself and I

Väl hårt

2012-07-06 10:03

Lite väl hårt att sparka folk för dumma kommentarer på facebook. Är det första gången så hade det väl räckt med att bli uppkallad till VD för avhyvling.

pelpet

Väl hårt

2012-07-06 10:40

Om personen hotar med att skjuta chefen så känns det inte som att det räcker med en avhyvling av vd:en.

klappedo

Helt rätt

2012-07-06 10:35

Nu var det ju inte en kam eller lakritspipa som hotet bestod av så det var en löjlig jämförelse, det var helt rätt att dom fick sparken.

Dags för folk att lära sig att digitala världen ska jämställas med den fysiska, du ska inte kunna hota någon varken i skriven form på nätet eller verbalt direkt till personen.

Samma sak att snacka skit på nätet om företaget man arbetar på ska inte vara ok eftersom det är skadligt för företaget och man är då illojal mot företaget, då ska man få sparken också.

klappedo

Comments powered by Disqus
Om oss

Fler kanaler
Vårt nyhetsbrev
Please don't insert text in the box below!
Kontakta oss

Ring till 08-453 63 00.
Skicka gärna e-post till: csjobb@idg.se

Postadressen är:
CS Jobb, 106 78 Stockholm