Det är tidningen Chef som listat sju hot mot din effektivitet och tips om hur du kan hantera dem.

1. Uppskjutarhotet
Situation: Du kommer inte igång med de där segdragna projekten som du drog igång innan du gick på semestern och intalar dig att du ska göra det nästa dag.

Lösning: Sätt igång direkt och boka in tider i kalendern flera veckor framåt då du ska ägna dig åt just detta. Förslagsvis en till två timmar åt gången.

2. Tappa fokus-hotet
Situation: Dagarna fylls av brandkårsutryckningar och du tappar lätt fokus. Du tar jobbpapper med dig hem och hinner inte med det du ska.

Lösning: Gör en sak i taget och tänk på vad du gör. Det är bra att planera jobbet följande vecka redan på fredagen. Det kan räcka med en timme du uppdaterar listan över det du ska göra och utvärderar hur det gått i veckan.

3. Utvecklingssamtalshotet
Situation: Om du är chef ska du hinna med alla utvecklingssamtal innan årets slut. Risken är att du skjuter upp dem till december och sedan blir de inte ordentligt gjorda.

Lösning: Boka in utvecklingssamtalen med dina medarbetare redan nu, gärna till september eller oktober.

4. Möteshotet
Situation: Föga förvånande utgör möten ett hot mot effektiviteten. Många av dem är för långa och för oförberedda.

Lösning: Ställ krav på de som kallar till mötet och fråga vad syftet är. Kanske du kan slippa några möten genom att någon informerar dig om vad som händes.

5. Mejl-hotet
Situation: Numera överöses man med mejl såväl på mobilen som på datorn. Risken är att du gör ständiga avbrott för att läsa dem.

Lösning: Det är bra att avsätta tid för att lösa de svåraste arbetsuppgifterna på förmiddagen. Om du absolut måste kolla mejlen först, skumma igenom och svara endast på de viktigaste. Resten kan vänta till senare.

6. Överarbeta-hotet
Situation: I det fall du är chef är det hög tid att ta fram en verksamhetsplan för nästa år. Men att ta fram en detaljerad verklighetsbeskrivning kan vara helt omöjlig.

Lösning: Skippa detaljerna och arbeta med de stora dragen. Försök inte få den perfekt, risken är att du måste göra om den om några månader ändå.

7. Tillgänglighets-hotet
Situation: Vare sig du är medarbetare eller chef finns kravet på att vara ständigt tillgänglig. Det i sin tur gör att du blir ständigt avbruten i det du gör.

Lösning: den tid du behöver arbeta fokuserat – stäng in dig, ta med dig datorn till ett kafé eller jobba hemma.