Agnes Öhlund förstår precis vad han menar. I sitt nya jobb händer det att hon följer med konsultcheferna ut på säljmöten, till kunder som sitter i en roll liknande den hon själv hade tidigare. Hon tycker att det är roligt och intressant att se saken ”från andra sidan”. Men framför allt vet hon hur väl det lönar sig att vara påläst.
– Eftersom jag själv har varit chef vet jag hur stressande det är. Jag vet hur otroligt viktigt det är att inte slösa bort deras tid, säger hon.

Inför varje möte ser hon till att förbereda sig så mycket hon bara kan – att läsa på, lyssna och verkligen försöka förstå vad kunden vill ha ut av mötet och av en eventuell relation.

– På så vis kan jag komma med bättre förslag på hur de ska angripa problem eller fylla de behov de har.

Agnes Öhlund berättar att hon har jobbat med it i drygt 20 år och att hon har bytt roll flera gånger, från utvecklare och projektledare till chef. Konsultrollen har hon faktiskt bara provat på en gång tidigare, år 2000.

– Det jag framför allt har erfarenhet av är flera stora beställarorganisationer i flera helt olika branscher, säger hon och nämner bygg, läkemedel och detaljhandeln som exempel på branscher hon har arbetat i.

Hon började sin karriär som konstruktör och systemansvarig på Sydkraft och fortsatte på företag som VBB Viak, NCC, Astra Zeneca, Pharmacia/Pfizer och Systembolaget. 2007 blev hon CIO på Retail and Brands, RnB.

– Det har varit lärorikt att gå mellan de här olika branscherna, säger hon och konstaterar att hon alltid har fått med sig ny kunskap till nästa roll.

– I byggbranschen har man exempelvis kommit långt inom projektledning och beställarorganisation, även när det gäller it-projekt. Och i läkemedelsbranschen är man duktig på validering och test, säger hon.

Som konsult har Agnes Öhlund fått nya perspektiv och specialistkunskap som hon tidigare saknat. Positivt på konsultsidan är även de goda möjligheterna till kompetensutveckling.

– Jag har redan genomgått en omfattande utbildning om outsourcing, it-strategier, avtalsskrivning och juridik. Och eftersom det finns många ledande specialister på företaget lär man sig nya saker varje dag. Det är fantastiskt att kunna vidareutbilda sig på arbetstid, säger hon entusiastiskt.

Den delen var helt klart svårare i rollen som CIO, tycker hon.

– Som CIO har man så mycket ansvar och så tidskrävande arbetsuppgifter att det är svårt att hinna med.

Agnes Öhlund är övertygad om att de flesta CIO:er skulle ha mycket att vinna på att pröva leverantörssidan.

– Om du byter sida då och då utvecklas du på ett sätt som du inte gör annars, och därför är det viktigt att våga ta det steget, säger hon.

Det gäller inte minst om du tänker dig att bli CIO någon gång igen.

– För en CIO idag är det viktigt att vara både generalist och specialist. Just specialistkunskaper är något du skaffar dig som konsult.

Både Agnes Öhlund och  Benjamin Ernryd tror att ”sidbyten” kommer att bli allt vanligare. Och Agnes påpekar dessutom att karriärvägarna överlag kan vara på väg att förändras.

– Tidigare var karriärstegen givna: du blev specialist, sedan chef och sedan ännu högre chef. Men nu tror jag att allt fler har börjat inse att specialistkompetens är viktigt och det gör att specialister börjar hamna på samma statusnivå som chefer, säger hon.

Agnes har också noterat ett stort intresse för hennes nya roll bland före detta CIO-kollegor som funderar på sin framtid. Fler än en har hört av sig och vill veta hur hon tänkte och vad det innebär att bli konsult.

– Det är uppenbart fler än jag som funderar i de här banorna, säger hon.

Finns det något du saknar från din tid som CIO?
– Ibland kan jag sakna kontinuiteten. En av anledningarna till att jag sökte jobb som konsult var att jag ville ha kortare uppdrag, och jag tycker att det är jätteroligt – man utför sitt uppdrag och kommer med förslag till förändringar och förbättringar. Men sedan får jag inte se de långsiktiga resultaten, och det kan jag sakna ibland. Det har hänt att jag har ringt mina uppdragsgivare för att fråga hur det blev och vilka beslut de fattade!

Den enda nackdelen som Benjamin Ernryd kan komma på med att byta mellan sidorna är han ibland har för stor empati för båda!

– När jag är på beställarsidan förstår jag direkt vad som hänt om leverantören inte lyckas lösa problem tillräckligt snabbt. Ibland har jag svårt att bli arg men jag har också lättare att göra en riktig bedömning. Många leverantörer tycker att jag är rätt jobbig eftersom jag är lite för väl insatt, det går inte att dölja något för mig.
– När jag är på leverantörssidan kan problemet vara att jag är lite för ärlig, jag har ju själv varit på beställarsidan och jag vill verkligen att kunden ska få det rätta verktyget. Därför säger jag hellre nej till in en affär än att sälja in något som bara är bra till 80 procent. Det kanske inte alla försäljnings­chefer uppskattar!