Ett rent nöje. ”Det är himla kul. Verkligen ett hantverk”, säger Mathias Andersson om lokförarjobbet.
Ett rent nöje. ”Det är himla kul. Verkligen ett hantverk”, säger Mathias Andersson om lokförarjobbet.
– Det har varit otroligt roligt att jobba i it-branschen, men det är många som upplever det samma som jag gör, som helt enkelt får nog. Det finns sällan resurser eller tid till att slutföra varje nytt projekt enligt plan. Och när konsekvenserna av det syns faller det tillbaka på dig, säger Mathias Andersson när vi träffas på ett kafé på andra sidan gatan om Lunds centralstation.

Redan på gymnasiet startade han sitt första it-bolag och sedan dess har han ägnat hela sin karriär åt just it. Efter 23 år och med ett arbete som integrationsansvarig på telekomföretaget Alltele fattade han beslutet att göra något helt annat. Nämligen att bli lokförare.

– Lokförarjobbet lockar eftersom det är något helt annat än det jag gjort tidigare, men det är ändå teknikrelaterat. Här finns det inte heller utrymme att göra något halvdant.

Att bli antagen till lokförarutbildningen var inte det lättaste med 4 000 sökande till 24 platser. Efter åtskilliga ansökningshandlingar, tester, psykologsamtal och läkarundersökning fick han slutligen beskedet om att han blivit antagen.

– Jaha, ska jag göra ett lappkast nu tänkte jag. Jag kände mig verkligen lyckligt lottad, säger Mathias Andersson om tankarna när han öppnade antagningskuvertet.

Något som överraskat honom är hur svårt det faktiskt är att köra tåg. Skillnaden mot att köra bil är milsvid. Då det tar drygt två kilometer att bromsa in ett tåg gäller det att hela tiden ligga steget före, förklarar han.

I början av juni tog Mathias Andersson sin examen och är nu på jakt efter ett lokförarjobb, men han kan också tänka sig en tjänst i it-branschen igen, förutsatt att det verkligen är något han vill ha.

– Jag är väldigt hungrig på att köra tåg, men tyvärr är det knepiga tider för tågtrafiken i Skåne just nu. Jag hade ett jobberbjudande där jag gjorde praktik, men tjänsten drogs in i sista stund. Arbetsmarknaden kommer nog att ge sig till hösten. Ett alternativ är att veckopendla till Stockholm, där söks alltid folk. Men det vill jag helst inte.

Vad fick du för reaktioner från din omgivning när du berättade att du skulle bli lokförare?
– De flesta trodde att jag skämtade, men det blev också en inspiration för många. Det fick dem att tänka ”man kanske borde göra något helt annat”.

Jag antar att det är en del löneskillnad mellan systemchef och lokförare?
– Visst, det är stora löneskillnader. Som lokförare får jag gå ner en del i lön, men det är det värt.