Om du bara ger dig iväg till intervjun utan en närmare eftertanke kring vad du ska säga, är det lätt att bara babbla på. Ju tydligare du är med vem du är och vad du vill, desto större är chansen att få tjänsten, säger karriärcoachen Anna Hagstedt om vad som krävs för att lyckas på en anställningsintervju och håva in drömjobbet.

Men att tänka efter vad du egentligen vill är inget som görs på vägen till intervjun, utan ett måste långt innan du ens skickar iväg en ansökan. Att bara söka jobb som du verkligen vill ha ökar också chansen att vara rätt kandidat.

Att vara väl förberedd är nyckeln till en lyckad intervju, men glöm inte att det är helhetsintrycket som räknas. Klädsel, kroppsspråk, vad du säger men också hur.

– Känn dig inte i underläge när du går på intervju, se er i stället som två parter som kanske är på väg in i en relation och därför träffas för att lära känna varandra bättre. För dem är du intressant, annars skulle de aldrig lägga tid på dig, understryker Anna Hagstedt.

Bestäm dig redan innan vilka de tre viktigaste sakerna är som företaget måste veta om dig innan du går därifrån.

Försök också att se det ur arbetsgivarens perspektiv – vad behöver de veta för att kunna ta ställning till om du passar för jobbet?

– Var inte rädd för att upprepa dig under intervjun. Det är helt okej att göra det, säger hon och likställer det med hur marknadsförare tänker. Man upprepar samma budskap flera gånger för att mottagaren ska kunna ta till sig det.

Ett hett tips att ta reda på vilken roll personen som ska intervjua dig har, eftersom det kan vara avgörande för vilken typ av frågor du kommer få. En rekryterare är mer opersonlig och tittar mer på kriterier. Rekyteraren är inte heller beroende av att ni ska passa ihop personligen.

En chef däremot är vanligtvis mer intresserad av din person och är mer insatt i själva arbetsuppgifterna. Passa i så fall på att ställa frågor om avdelningen, jobbet som sådant, vad chefen önskar sig av dig och hur han eller hon ser på sitt ledarskap, tipsar Anna Hagstedt. Om du är en person som tycker att ledarskapet är viktigt för din trivsel, så är det här din chans att ta reda på vem chefen är.

Hur vet man att man ger lagom långa svar?

– Fyll inte luften med ord. Undvik att sväva när du pratar, försök att se dig själv utifrån. Det är faktiskt helt okej att vara tyst en kort stund.

Vad ska man absolut inte göra under en intervju?

– Undvik är att gå i försvar kring exempelvis en lucka i ditt cv. Då finns risken att intervjuaren börjar lyssna efter fel. Förklara i stället lugnt och neutralt. Något du absolut inte får göra är att ta över intervjun och sluta lyssna. Håll inte heller på med några svepande generella beskrivningar, utan var så konkret som möjligt när du pratar och ge exempel.

När intervjun är över, tacka för ett trevligt möte och säkerställ vad nästa steg blir, hur rekryteringsprocessen ser ut framöver och när de räknar med att höra av sig till dig.

– Skicka ett tackmejl efter intervjun, det är något som många inte tänker på. Kanske vill du lägga till något eller känner ”wow” inför tjänsten eller företaget, skriv det i så fall! Det visar att du har ett tydligt intresse.