Elaine Eksvärd
Elaine Eksvärd
För att få ut ett budskap gäller det att allt du säger hänger ihop, både i röstläge, gester och ord. Sedan beror det självklart på sammanhanget. Kommunikationssättet behöver anpassas efter om det handlar om ett möte med chefen på tu man hand eller en presentation för hela avdelningen.

Hur vet man att man lägger sig på rätt nivå?
– Vilka ord du ska använda beror på publiken, men grunden är att alltid använda den enklaste terminologin.

– Gå rakt på sak och ha vinningen för laget eller arbetsplatsen i åtanke när du säljer in din idé. Tänk också på att ha ögonkontakt med alla, både chefen och kollegorna om det är på jobbet. Annars är risken att några känner sig exkluderade, säger Elaine Eksvärd.

Betoningen är en annan viktig del i kommunikationen, framför allt när du håller en presentation eller pratar inför en grupp. För att lägga tyngdpunkt vid något av det du säger, gå ner i ton i slutet av meningen, tipsar Elaine Eksvärd.

Ett annat knep är att ta en kort paus före det ord du vill betona.

Sitter du däremot i ett möte med endast en person handlar det mer om konversationsteknik. Då är utgångspunkten helt enkelt att låta den andra personen ställa frågor.

– Förställ dig inte. Prata som om det var en vän du samtalade med. Det är då du är som bäst.

Om du har oturen att få tillfälle att prata först i slutet av mötet, visa förståelse. Säg att du förstår att de suttit länge, att de är trötta och att du därför ska fatta dig kort. Men glöm inte att sälja in ditt budskap ändå, påpekar Elaine Eksvärd.

– Väck publiken med att säga ”jag har något viktigt att säga som ni inte vill missa”.