It-rekryterarna söker personer med mer än bara teknikintresse och -kunskap. Nu ska systemutvecklaren också kunna möta kunder och fungera i grupparbeten för att vara attraktiv.
It-rekryterarna söker personer med mer än bara teknikintresse och -kunskap. Nu ska systemutvecklaren också kunna möta kunder och fungera i grupparbeten för att vara attraktiv.
I grunden finns det alltid ett krav på teknisk kompetens. Hur kraven ser ut beror på hur specialiserad tjänsten är, om du ska jobba backend eller frontend, det vill säga hårdvarunära eller med gränssnittsutveckling. Det säger Peter Westberg, rekryteringschef på bemannings och rekryteringsföretaget Experis IT.

Samtidigt är den tekniska biten lättare att kontrollera. Dels genom att se på meriter och antal år i yrket, dels genom tester som en del arbetsgivare använder. På senare år har även de personliga egenskaperna värderats allt högre, eftersom många utvecklare har direkt kundkontakt eller ska arbeta i grupp, påpekar Peter Westberg.

– Du ska också kunna hantera relationer med folk utan teknisk kompetens i din yrkesroll. De här kraven tror jag bara vi har sett början på. Det blir allt vanligare att man ska jobba tillsammans med många olika kategorier av folk.

På Knowit tas utvecklare på alla nivåer in, alltifrån nyutexaminerade som hamnar i konsultbolagets traineeprogram till seniora personer. Merparten har akademisk examen, som systemvetare eller civilingenjör, men i vissa fall anställs även personer med andra utbildningar inom specifika områden som exempelvis interaktionsdesign, förklarar Elisabet Rönnlöv, hr-ansvarig på Knowit Stockholm.

– Med undantag för dem som tas in till traineeprogrammet tar vi gärna folk med konsulterfarenhet. Som person ska du gärna arbeta självständigt, kunna driva på projekt och vara van att leverera och göra resultat. Sedan är kunskap och intresse för teknik självfallet viktig.

Enligt Malin Berg-Kierdorf, rekryteringsansvarig Sigma region Väst, är självständighet och social kompetens andra grundläggande nyckelord.

– Eftersom vi söker konsulter är det viktigt att du är självgående och står på egna ben. Med tanke på att konsulterna ofta åker själva ut till kund krävs också tillräcklig social kompetens för att kunna föra en dialog med kunden, men också för att höra av sig till oss om något inte fungerar.