Mats Franzén är vd för konsultföretaget Zetup. Under sin karriär har han utkristalliserat tretton vanliga misstag som it-avdelningar ofta gör. Tretton anledningar till att it-verksamheten stjälper - istället för att lyfta. Känner du igen dig?

1. Man missar målet.
Missar att tydliggöra vad som är organisationens mål med it– och att bryta ner målet till de tjänster som verksamheten behöver.

2. Överkomplicerar.
Gör ett strategiskt förslag med mål – men det är för omfattande och komplext.

3. Kan själv.
Lägger för mycket kraft och pengar på att skapa bastjänster som redan finns och kan köpas.

4. Ser inte skogen för träden.
Glömmer att väga insats mot nytta och lägger för mycket resurser på att lösa alltför komplexa problem.

5. Snackar för lite.
Missar att kommunicera med användarna och stämma av med dem inför förändringar.

6. Fokuserar på tekniken.
Har utgångspunkten i produkter och teknik, istället för verksamhetens behov.

7. Vill inte lyssna.
Missar goda råd och smarta vägar, eftersom man är rädd för att det man redan har lagt kraft på ska visa sig vara mindre bra.

8. Fastnar i fördomar.
Har förutfattade meningar om vissa tekniker eller produkter, och lyssnar därför inte på alternativen.

9. Dåligt ledarskap.
Man löser problem med hjälp av teknik eller processer, när det som egentligen krävs är gott ledarskap och att man jobbar med inspiration och motivation.

10. Uppfinner hjulet.
En vanlig miss är att man inte drar nytta av andras erfarenheter utan vill uppfinna hjulet igen.

11. Tekniker får styra.
Många lösningar byggs ifrån individuella teknikers kompetens och intresse – istället för vad verksamheten behöver.

12. Tänker för mycket.

Man utreder och planerar onödigt länge istället för att sätta igång.

13. Uppgraderar för snabbt.
Man går till senaste teknik, istället för mest beprövad teknik – vilket ofta ger oväntade komplikationer för verksamheten.