En bra företagskultur är a och o för att locka och behålla personal. Men det finns betydligt mer man kan göra. Här bjuder Uship, ett amerikanskt bolag med 1,5 procents personalomsättning, på sina bästa tips.

1 Var tydlig med vad som förväntas.
Dagens it-proffs är överbelamrade med arbete. En bra ledare behöver vara otroligt tydlig med vad jobbet går ut på och vilka uppgifter som ska prioriteras. Är man inte tydlig blir det dessutom svårt att utvärdera arbetsinsatsen längre fram.

2 Ha högt i tak.
Uppmuntra personalen att fritt dela med sig av både idéer och kritik, oavsett deras erfarenhet eller position i teamet. Håll dörren öppen till ditt kontor och välkomna besök.

3 Hjälp personalen att växa.
Om det inte finns utrymme att utvecklas kommer ni att tappa stjärnorna. Se till att det finns möjligheter att utbilda sig och jobba med ny teknik.

4 Befordra folk.
Låt personalen ta ökat ansvar och gör det möjligt att klättra inom organisationen. När någon befordras sänder det signaler till andra att det finns vägar framåt och uppåt.

5 Belöna med pengar.
Det råder delade meningar om huruvida pengar verkligen är en effektiv belöningsform. Men ni bör absolut betala marknadsmässiga löner om ni vill behålla de bästa. Bonusar till de som möter sina mål är ytterligare en möjlighet att visa sina stjärnor hur viktiga de är för organisationen.

6 Inför fringisar.
Hos Uship har man anställt en egen kock som lagar lunch till de anställda varje dag, och frukost på fredagar. En vinst av detta är att man stärker gruppen då de äter tillsammans varje dag. Dessutom blir det lättare att få nykomlingar att komma in i gruppen.

7 Förstå dina anställda.
Gör ni exit-intervjuer och frågar varför folk slutar? Fundera på att även göra stanna-intervjuer för att ta reda på varför folk väljer att jobba kvar. Det är egentligen ännu viktigare.

8 Erbjud förmåner.
Pengar motiverar inte alla – det finns många andra belöningar och förmåner att använda sig av. Ett exempel är att möjliggöra distansarbete och flexibla arbetstider. Det kan vara särskilt attraktivt för personal som har små barn.

IDG NEWS