Bygg ditt personliga varumärke

Bygg ditt personliga varumärke

Hur viktigt är det egentligen att bygga ett personligt varumärke? Visst förekommer det att folk får jobb för att de har gjort sig en profil som twittrare eller har blivit väldigt framgångsrika bloggare. För de allra flesta betyder det betydligt mindre. Det som betyder mest är trots allt vad du gör och hur du uppträder mot andra.

För att lyckas att bygga ett varumärke måste du ha ett specialintresse och vara bra på det. Varumärkesbyggandet går då ut på att se till att så många som möjligt förstår att du är vass på just den här grejen.

Säg att du är otroligt inne på programmeringsspråket Scala, har gjort ett antal coola projekt med Scala och vill komma vidare i din karriär som Scalautvecklare. Då finns det ett antal steg att ta.

Så här kan ett scenario se ut:

1. Starta en blogg som handlar om Scalautveckling. Skriv minst två inlägg i veckan. Blanda tips med rena åsikter, var gärna lite kaxig.

2. Jobba på att sprida bloggen via sociala nätverk, genom sökmotoroptimering och så vidare.

3. Starta ett Twitterkonto där du huvudsakligen twittrar om Scala och systemutveckling. Länka till din blogg så fort du skrivit något nytt, jobba på klatschiga rubrikliknande beskrivningar. 

4. Delta på så många konferenser och seminarier som möjligt om Scala och twittra därifrån med relevanta hashtaggar. Nätverka så mycket du orkar.

5. Öva på att tala inför andra. Håll gärna föredrag internt på ditt företag. 

6. Föreslå att ditt företag startar träffar för Scalautvecklare. Se till att själv hålla i dragningar på dessa träffar.

7. Gå med i nätverk kring Scala och virtuella grupper på till exempel Linkedin och Facebook. Var aktiv i grupperna.

8. Se till att få jobb på intressanta bolag. Vissa företag har sämre rykte än andra och det smittar över även på dig.

9. Skriv en bok om Scala.

10. När du får intervjuförfrågningar från olika medier - i det här läget bör det komma sådana - se till att hjälpa journalisten genom att svara klart och koncist på alla frågor. Uttryck gärna åsikter.

Som exemplet illustrerar fungerar det bäst att bygga ett eget varumärke om du är fokuserad på ett visst område. Blir det för spretigt är det svårare att nå ut.


Tips: Skapa en jobbevakning så får du de senaste jobben direkt i mejlen >> 

Av

Publicerat:

Tillbaka till jobblista