Så gör du reklam för dig själv

– Hur lyckad din karriär blir beror på din förmåga att kunna marknadsföra dig på rätt sätt. Ändå har många en påfallande oförmåga att visa upp sitt värde för högre chefer. Du som arbetstagare måste förstå ditt rätta värde annars kommer du att hamna bland förlorarna jobbmässigt och varken få det jobb, det lönelyft, den befordran eller den respekt och uppskattning som du är värd, säger han till amerikanska CIO.

Här är fyra tips på hur du kan göra.

1. Tro inte att chefen vet precis vad du gör
Det spelar ingen större roll om du jobbar på armslängds avstånd eller på distans – din chef kommer ändå bara att ha en vag uppfattning om vad du gör utöver det minimum som han väntar sig, enligt Rick Gillis.

– Din chef har antagligen en massa annat ansvar och så tror du att han vet exakt vad du gör? Knappast. Det är ditt ansvar att berätta vad du gör, vad du lyckats med och dina erfarenheter när du har möjlighet, säger han.

Leela Srinivasan, marknadschef på Lever som tar fram rekryteringsverktyg, pekar på Linkedin som en plats där du själv kan visa upp dig och din historia.

– Kvinnor kan få hjälp av att låta andra berätta deras historia. Där kan Linkedinrekommendationer vara väldigt viktigt, säger hon och rekommenderar att du försöker få nuvarande och tidigare arbetsgivare att lägga in lite
berömmande ord där.

2. Förstå skillnaden mellan att framhålla dig själv och att skryta
De flesta av oss har fått lära oss att vara blygsamma och låta andra prata om hur duktiga vi är utan att själva delta. Men det fungerar inte alls om du inte medvetet marknadsför dig.  Nej, vi ska inte dra oss för att framhålla
vad vi lyckats med, peka på sådant vi utvecklat och framgångar i sociala medier. Ett sätt är att delta i diskussioner på Linkedin, bloggar eller professionella nätverk.

– Det stärker din profil inte bara på ditt nuvarande jobb utan kan också få rekryterare att titta åt ditt håll om du är ute efter att byta roll, säger Leela Srinivasan.

3.  Ha en färdig det-här-är-jag-bra-på-lista
Se till att samla på dig det du lyckats med på jobbet, sådant som visar att du bidrar till affären.

– Gör en lista över det senaste eller mest imponerande du lyckats med och ha det med dig i huvudet. Du ska kunna rabbla det när som helst, var som helst och med vem som helst, säger Rick Gillis.

Det skadar inte att ha en skriven översikt över dina professionella framgångar som du lätt kan ta fram om det behövs.

4. Kvantifiera ditt eget värde
Beväpna dig själv med allt som du gjort för företaget och hur mycket du sparat åt företaget och knyt det till ditt värde som anställd. Rick Gillis ger som exempel en person han arbetade med som hade ansvar för lönerna. Han lyckades direkt från start få ut alla lönebesked utan att det var något enda fel till alla 6 000 anställda.

– Att lyckas göra det felfritt till så många, det är värde, säger Rick Gillis.

Av

Publicerat:

Tillbaka till jobblista