Talent management i IT-branschen – så behåller du toppförmågorna

Ta del av 5 praktiska tips som bygger en stark organisation där toppförmågorna vill vara kvar. 

1. Utveckla cheferna!
Chefen har en nyckelroll när det gäller att behålla viktiga medarbetare. Så rusta cheferna för djupare dialog. Genom att lära sig nya tekniker för allt från coachning till konflikthantering, kan en bra ledare få medarbetarna att känna sig sedda och lagom utmanade, så att motivation och engagemang håller sig vid liv både nu och sen. På så sätt gynnar det hela företaget att skicka chefen på utbildning.

2. Skapa en kultur av eget ansvar
Engagerade medarbetare har roligare på jobbet, stannar längre och ni når tillsammans bättre resultat. Det är ganska logiskt. Engagerad blir man när man tillåts vara det. Genom att uppmärksamma, berömma och belöna proaktivitet och eget ansvar kommer du få se ännu större engagemang, och färre medarbetare som sitter ner och väntar på att chefen ska lösa alla problem. Att cheferna delegerar och ger medarbetarna större mandat gör dessutom jobbet roligare – för alla.

Hur skapar man en kultur då? Grunden läggs förstås i att hitta en gemensam bild av vad det är ni vill. Sedan behöver ni leva det. Om det till exempel är att personalen ska ta egna initiativ är det viktigt att cheferna inte bara säger, utan också visar det i handling.

”Jag uppskattar verkligen när ni tar egna initiativ. För mig är det viktigare att vi testar, än att det blir rätt direkt.”

3. Chefen ska inte vara en kompis
Missförstå oss rätt: chefer är också människor och på bra arbetsplatser finns bra relationer i alla led. Men chefens viktigaste uppgift är inte att vara kompis med alla.

För att ni ska nå framgång behöver cheferna i er organisation lära känna sin personal så väl att de förstår vad som är viktigt för varje individ. När relationen är stark nog för att kommunicera lite djupare, kommer de komma närmre själva kärnan. Vad är det som är intressant och kul med det här jobbet?

Som HR-person kan du fråga chefen om hen vet just det om sina medarbetare. Vad är det som motiverar varje person? Vad gör dem stressade? Finns det något ni kan göra för att förstärka de positiva delarna?

Mellan chef och medarbetare behöver det också finnas en sund distans i relationen, så att chefen kan ställa krav, peka ut riktningen och ta tuffa samtal på ett professionellt sätt. Klurigt? Det finns utbildningar för sånt också.

4. Hitta stretchen!
Motiverade och engagerade personer vill ofta fortsätta att utvecklas. Var finns nästa möjlighet för varje person på din avdelning? Att ha det i åtanke vid rekrytering är första steget. Vågar ni anställa personer som kanske inte uppfyller alla önskemål idag, men som har potential att utvecklas dit ni vill?

Med de som jobbat hos er en tid är det viktigt att hålla dialogen öppen. Vilka önskemål har personen om framtiden? Vilka potentiella utvecklingsvägar finns inom företaget? Var lyhörd och våga fråga.

5. Lär av de som slutar
Fundera på vilka medarbetare det är som slutar. Är det någon speciell avdelning eller kategori som är över- eller underrepresenterad? Varför väljer personen att lämna? Vad kan det säga dig?

Gör alltid exit-intervjuer med de som av någon anledning avslutar sin anställning hos er. Beroende på situationen kan intervjun vara med närmsta chef, med dig eller med någon annan i organisationen. Passa på att ställa frågor som annars kan vara svåra, som till exempel vad personen har för tankar om ledarskapet.

 

När det gäller att få bra medarbetare att stanna och utvecklas, slår många företag knut på sig själva för att erbjuda den coolaste, mest engagerade och attraktiva arbetsplatsen som lockar de bästa. Faktum är att det inte behöver vara så svårt. Att träna på att lyssna aktivt till vad chefer och medarbetare vill och behöver är en bra början. Kanske en av de allra viktigaste saker du som chef eller HR-person kan göra för att öka trivseln på jobbet – och sannolikheten att medarbetarna stannar längre.

framfot

Läs mer om Framfot Företagsutbildning

Tillbaka till jobblista