Polismyndigheten

IT-Tekniker

Rekryterare
Plats
Falun, Dalarna
Annonserat
den 5 september 2016
Stängs
den 28 september 2016
Ref:
C8257/2016
Anställningsform
Visstid
Sysselsättning
Heltid

Polismyndigheten söker IT-Tekniker till IT-avdelningen, Enheten för leverans och support, med placering i Falun.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. I uppdraget ingår också att samverka i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet, främst genom det så kallade RIF-samarbetet (rättsväsendets informationsförsörjning) samt att aktivt bidra till det rättsvårdande arbetet inom EU.

Avdelningen ansvarar för att utveckla, förvalta och sköta drift av samtliga Polisers IT-system och därtill hörande IT-infrastruktur samt för att införskaffa IT-system och IT-applikationer och införa dem i Polismyndighetens verksamhet. I uppdraget ingår också ett funktionsansvar för den del av säkerhets- och verksamhetsskyddet som omfattar it- och informationssäkerhet samt signalskydd.

Leverans och support ska ha lokal närvaro i varje region. Regionala servicekontor återfinns i Norrland/Mitt, Stockholm/Bergslagen, och Syd/Öst/Väst. Servicekontoren sköter införande, leverans och service av ny teknik, inklusive koordinering och samordning av större leveranser. Systemen för radiokommunikation inklusive handterminaler och fordonsstationer hanteras också av servicekontoren. En servicedesk ska primärt via telefon ge teknisk service till slutanvändare inom områdena data, radio och telefoni. Behörighetscenter ska hantera behörigheter till IT-systemen.

Arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge IT-support i secondline till våra slutanvändare vid Polismyndigheterna samt att arbeta med installationer av teknik i olika uppdrag. Arbetet är varierande och du möter många olika kunder i en intressant arbetsmiljö. Stationeringsort är Falun, men arbetsområdet är inom hela Servicekontoret Bergslagen. Resande förekommer. Beredskap ingår i tjänsten.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Gymnasial- eller eftergymnasial utbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
  • Minst ett års arbetslivserfarenhet av arbete som IT-tekniker/Supporttekniker.
  • Goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och nätverkskommunikationsutrustning.
  • Baskunskaper av att arbeta administrativt med konfiguration/policyhantering med servrar och NätOS,
  • Förmågan att uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift.
  • B-körkort och vana att köra bil.

Meriterande

Det är meriterande om du har:

  • Vana vid ärendehanteringssystem, Remedy ARS eller motsvarande.
  • Kunskap om AD (Active Directory) samt Netware/eDirectory
  • Kunskap om kommunikationsradiosystem, Rakel, samt kringutrustning för kommunikationsradio.
  • Erfarenhet från firstlinesupportarbete / helpdeskarbete inom IT.
  • Erfarenhet eller kännedom om Lean Production.

Personliga egenskaper

Personliga egenskaper är ofta lika viktigt som teknisk kompetens för en grupps utveckling och dynamik. Vi ser att du som söker har en positiv inställning till människor och arbete, är engagerad och pålitlig. Du har ordningssinne, samt ett strukturerat och effektivt arbetssätt. Du tycker om att lära dig nya saker och vill gärna dela med dig av vad du kan till andra. Du tycker om att lösa problem, är flexibel och ser möjligheter. Du har god samarbetsförmåga, är ansvarstagande, noggrann och ser till helheten. Du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ och att ge en god service är för dig en självklarhet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.

Våra anställda har tillgång till ett friskvårdsutbud med goda träningsmöjligheter.

Mer om anställningen

Tjänsten är en visstidsanställning på 6 månader med goda möjligheter till förlängning.

Tjänsten är placerad i Falun. Flextid och beredskapsjour tillämpas. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vill du veta mer? Välkommen att kontakta Magdalena Laggar, 010-567 2052, Gruppchef i Bergslagen.

Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Kent Söderlund, Fackförbundet ST, tfn 0722-212 750; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422. 

Ansökan

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Har du frågor kring ansökningsförfarandet se FAQ för arbetssökande på Polisens supportportal eller ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 28e september 2016!