Sektionschef, Östersund

Rekryterare
Plats
Östersund, Jämtland
Annonserat
den 14 oktober 2016
Stängs
den 6 november 2016
Ref:
12387-131 451641-16
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Skatteverkets IT-avdelning är en av Sveriges största, med en stor och komplex IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets IT-system. IT-avdelningen erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter och en chans att utvecklas mot ett stort antal roller inom en bred och varierad IT-miljö. IT-avdelningen siktar högt och når goda resultat, alltid utifrån Skatteverkets värdeord: offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

 

Dina arbetsuppgifter som sektionschef på Kompetenscenterenheten i Östersund
innebär att du ansvarar för att tillhandahålla, säkra och utveckla rätt kompetens till förvaltnings- och utvecklingsuppdrag inom Skatteverkets IT-avdelning. Du har personal- och budgetansvar för din sektion. Du har ett nära samarbete med dina chefskollegor på Östersundskontoret och tillsammans ansvarar ni för kontorets leveransförmåga och utvecklar medarbetarna i linje med verksamhetens behov. Du samverkar också med övriga sektionschefer inom Kompetenscenterenheten, som finns på sex orter i landet, för att utveckla kompetens och arbetssätt med ett helhetsperspektiv för applikationsområdet. Ditt ansvar för resurssäkringen innefattar också att hantera externa konsulter.

Du deltar i arbetet med utveckling av kompetensnätverk och du ansvarar för byggandet av strukturkapital i form av t ex arbetssätt och erfarenhetsåtervinning. Du marknadsför sektionens kompetensområde internt och utvecklar goda relationer med externa leverantörer. Du ingår i Kompetenscenterenhetens ledningsgrupp och bidrar aktivt till vår verksamhetsutveckling och att vi uppfattas som en attraktiv arbetsgivare.

Som sektionschef har du det övergripande ansvaret att sektionens medarbetare har rätt förutsättningar och arbetar enligt uppställda metoder och riktlinjer.

Kompetenscenterenheten Östersund ansvarar för att tillhandahålla kompetens och resurser inom systemutvecklingens alla discipliner, från kravanalys och projektledning till utveckling och test. Uppdragen består av både förvaltning och utveckling på Skatteverkets IT-avdelning.

IT-avdelningen tillhör organisatoriskt huvudkontoret och levererar tjänster till Skatteverket. IT-avdelningen finns på sex orter i landet och består av ca 800 medarbetare. Vill du läsa mer om IT-avdelningen?

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med god balans mellan arbete och fritid

Vi söker dig som

  • har en högskoleutbildning om minst 120p/180 hp inom IT
  • har minst 3 års erfarenhet av ledarskap antingen som chef eller projektledare inom en IT-verksamhet
  • har goda kunskaper om utvecklings- och förvaltningsprocessen inom en IT-verksamhet
  • har erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete
  • har erfarenhet av att bygga goda och långsiktiga relationer med beställare och andra samarbetspartners
  • känner stort ansvar för att bidra till helheten

Som person

  • är du resultatinriktad, drivande och initiativrik
  • har du god personlig mognad och empatisk förmåga
  • har du engagemang och kan entusiasmera och skapa goda förutsättningar för medarbetare i deras arbete
  • har du god förmåga att samarbeta, förhandla och hitta flexibla lösningar
  • är du tydlig och lyhörd i din kommunikation

Det är meriterande om du arbetat i en IT-konsultorganisation med kund- och leveransansvar.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Placeringsorten för anställningen är Östersund.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Kontaktpersoner

Eva Ståhlberg, enhetschef
010-574 83 78

Susanne O´Konor, facklig kontaktperson Saco
010-574 85 55

Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST
010-574 89 75

Maria Bergstrand, HR-konsult
010-575 02 46

Ansök senast 2016-11-06.