11 tips för dig som är för blyg för att nätverka

Publicerat: Av

Det pratas mycket om vikten av att nätverka för att hitta jobb, rekrytera och hitta kunder och investerare. Men hur gör man om man är blyg? Det pratas det mindre om.

Nätverka

Om man är blyg kan det kännas väldigt obekvämt att nätverka – det känns falskt och manipulativt. Men problemet är att det kan motverka den egna karriären att inte våga.

Keith Ferrazzi, författare till bestsellern Never eat alone motsätter sig bilden av att det skulle vara inställsamt att nätverka.

– Det är ett buzzword för att bygga ärliga relationer baserade på ömsesidigt generositet. Bra nätverk är byggda på bra relationer och du kan inte bygga karriär eller affärer utan dem, säger han.

Och det går faktiskt att lära sig att nätverka – vår amerikanska systersajt CIO.com har samlat ihop de bästa tipsen. Här är elva saker att börja träna på:

Börja där du känner dig trygg

Främlingar är skrämmande om man är blyg. Så börja i stället med att nätverka med dina släktingar och vänner.

– Börja med någon du känner i stället för en okänd så att processen avmystifieras. Det kan ge en blyg person hjälp att ta sig över tröskeln, säger Lynne Sarikas, chef för Northeastern Universitys MBA Career Center i Massachussetts.

Genom att på så sätt bli bara en liten gnutta modigare kan du utöka till personer som du pluggade med – där kan det finnas en ren guldgruva av kontakter.

Be inte om ursäkt

Oerfarna nätverkare ber ofta om ursäkt när de ber om hjälp eftersom de ser nätverkande snarare som ett påbud än en övning i att bygga relationer.

– De känner det som att de ber om en tjänst och tycker inte att de egentligen är värda att ta av någon annans tid så de ber om ursäkt, säger Lynne Sarikas.

Men resultatet är att du i stället visar upp en brist på professionalism och självförtroende. Så i stället för att be om ursäkt måste du inse att själva vitsen med nätverkandet är att du en dag är i en position där du kan återgälda tjänsten.

Se glad ut

Visa inte att du inte gillar att nätverka. Försök i stället att le.

– Det är ett så enkelt råd att de flesta inte ens tänker på det, säger Peter Handal, vd på Dale Carnegie & Associates.

Och nej det handlar inte om att gå runt som en manisk clown – det räcker med att du ler i samband med att du hälsar.

Gör en snygg entré

Att ge sig in i en grupp som redan konverserar livligt kräver lite fingertoppskänsla. Det funkar inte att bara kasta sig in och vräka ur sig något. Ta det lite lugnt och lyssna lite först.

– När det sedan finns en öppning kan du passa på att ställa en fråga till gruppen, säger Peter Handal.

Lyssna så blir du hörd

Att vara en god lyssnare är rent guld för den som nätverkar. Och här kan det vara en fördel att vara blyg eftersom det kan vara betydligt enklare att lyssna än att tala. Träna på det och använd det. Låt människor framföra sina åsikter och erfarenheter med uppriktigt intresse ¬– de kommer att minnas ett bra samtal med dig.

Var dig själv

Nej, du behöver inte låtsas som att du är utåtriktad om du inte är det.

– Var den ödmjuka, blyga person du är, säger Keith Ferrazzi.

Det är okej om du är lite tafflig – men be inte om ursäkt för det.

Nätverka hela tiden

Det är inte något som bara händer på jobbet, allt som får dig att lämna ditt hem kan vara nätverkande. Om du spelar – gå på ett spelevent, om du gillar att läsa så gå med i en bokklubb.

– Bara för att du arbetar med teknik betyder det inte att du bara ska nätverka på teknikkonferenser, säger Lynne Sarikas.

– Den som sitter framför dig på en fotbollsmatch kan visa sig arbeta på ett företag du är intresserad av. Där kan du sitta bakom den personen en hel säsong och aldrig få veta det om du inte börjar samtala.

Var förberedd

Om du oroar dig för att få tunghäfta i alla sociala sammanhang så förbered dig. Tänk igenom bra frågor som kan bryta isen när du träffar en ny person.

Om du är på ett event för att du är på jakt efter ett nytt jobb så ha din pitch klar. Tänk igenom vilken typ av frågor du kan få – som varför du vill ha ett nytt jobb. Var beredd med korta koncisa svar.

Var beredd att följa upp

Att dela information är en bra sak för att öka sin trovärdighet. Om du hamnar i en diskussion där du känner till något speciellt och lovar att mejla över en rapport eller artikel kring det – så se till att verkligen göra det också.

– Om du gör det du sagt så får den andra personen en bild av dig som en som håller sitt ord, säger Lynne Sarikas.

Dessutom gör det att den andra personen nu har en väg att nå dig om det skulle dyka upp något intressant en dag.

Okej att bli avvisad

Om du är ute och nätverkar kommer en del personer du möter att vara otrevliga. Du kommer att träffa personer som inte har tid för ett samtal. Du kommer att prata med personer du inte gillar och som inte gillar dig.

– Sånt är livet, ta det inte personligt och gå inte runt och grunna på det, säger Lynne Sarikas.

– Att träffa personer som det inte funkar så bra med är en del av processen.

Ta risker

När du väl kommit över din skräck för att bli avvisad så blir det mycket enklare att börja prata med främlingar.

– Den som sitter bredvid dig på en bankett eller i ett flygplan kan känna sig lika obekväm som du och uppskattar om du bryter isen, säger Lynne Sarikas.

Utgå inte ifrån att alla hanterar allt mycket bättre än du. Det finns många fler som är blyga och det är väldigt få som aldrig känt sig tafatta i sociala sammanhang.

 

Tillbaka till jobblista