Moderna jobbletare ställer höga krav – 70 procent vill ansöka via mobilen

Publicerat: den 6 december 2016 Av

Selfie jobs, Snapchat-rekryteringar, jobbspeed-dating och allt fler som vill söka jobb snabbt och direkt via mobilen. Dessutom kommer vi att kräva rätten till våra data vi lägger in i olika digitala CV-tjänster, tror Erik Sandström på Arbetsförmedlingen.

Erik Sandström

Erik Sandström är chef för digitala tjänster på Arbetsförmedlingen.

– Rekryteringsbranschen har blivit mer specialiserad och fragmentiserad, tänk bara på alla jobbsajter som finns. Digitaliseringen innebär också att det har blivit lättare att rekrytera och söka jobb internationellt. Och att de som letar jobb söker flera jobb samtidigt, både genom vanliga ansökningar och med sin närvaro i olika digitala nätverk, social medier etcetera. De som söker jobb är mer krävande och intresserade av vad arbetsgivaren kan erbjuda och vilka värderingar man har, säger Erik Sandström, chef för digitala tjänster på Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen har jobbat för att anpassa sitt erbjudande efter den moderna jobbsökaren. Bland annat har olika appar tagits fram, så som Platsbanken, Yrkesguiden och Sommarjobba. Sedan ett år tillbaka kan man också boka tid för sitt första möte på Arbetsförmedlingen via webben, i ställer för att skriva in sig på ett fysiskt kontor.

– Vi har precis lanserat en uppdaterad version av Platsbanken där man kan matcha på kompetens och inte bara yrkestitel. I nya Platsbanken finns också fler möjligheter till kontakt och bättre sökningar. Vidare använder vi webbinarier och podcasts för att kunna stötta arbetssökande och arbetsgivare med råd när och var de själva vill. Flera saker är på gång: en app för att aktivitetsrapportera, en mobil tjänst för att kartlägga asylsökandes kompetenser och ett verktyg för speeddating – en digitala rekryteringsträff med ett smart kösystem, säger Erik Sandström.

Det finns flera olika lösningar inom modern rekrytering idag, från appar och videointervjuer till tjänster där du laddar upp en selfie för att ansöka om ett jobb. Företaget Selfie Jobs låter arbetssökande skapa sociala profiler och söka jobb på sin personlighet, medan bland andra Malmöfestivalen har jobbat med Snapchat-rekryteringar.

Enligt statistik från Kelton Research påbörjar 86 procent av dagens jobbsökare jakten på ett nytt jobb via sin smartphone och 70 procent vill också kunna ansöka direkt i mobilen. Siffror från den mobila rekryteringstjänsten Uptrail visar en fyrdubbling av ansökningar mellan början av 2015 och början av 2016, något som tyder på en stark tillväxt för mobil rekrytering och jobbsök.

– Jag tänker att CV:n kommer att spela ut sin roll och att vi snarare försöker matcha färdigheter och kompetenser mot vad ett jobb kräver. Där kommer de digitala verktygen med sina test- och screening-funktioner vara en stor del i den förändringen. Här kan man komma åt mjuka värden på ett annat sätt. ”Hire for attitude – learn for skill”, säger Erik Sandström.

– Arbetsgivaren kommer också att i större utsträckning behöva ”sälja in” sig själv precis som arbetssökande måste göra idag. Det kan ske i form av korta videos, presentationer av arbetsplatsen och av arbetsgivarens rekryteringsprocess.

Erik Sandström tror att vi som konsumenter i större utsträckning kommer att kräva rätten till våra egna data, något som kommer att ställa större krav på rekryteringsbranschen.

– I dagsläget är vi nöjda med att kunna skriva ett CV via någon digital tjänst när vi vill och varifrån vi vill. Men det kommer inte att vara tillräckligt framöver. Vi kommer att förvänta oss möjlighet att enkelt kunna flytta dessa CV-uppgifter till annan valfri digital tjänst och inte vara låsta till en leverantör på det sätt vi är idag. Det kommer skapa ett rikare utbud av digitala tjänster inom jobbtech med allt fler företag vars ursprungliga affärsidé inte är specifikt inriktad mot rekryteringsbranschen, som exempelvis Blocket, säger Erik Sandström.

– Om fem år har vi, i samarbete med privata aktörer, etablerat ett digitalt ekosystem för jobbmatchning där Arbetsförmedlingen har ansvar för infrastrukturen. Det leder till att företag inom jobbtech snabbare och enklare kan erbjuda nya digitala tjänster som i sin tur gör det lättare för arbetssökande och arbetsgivare att finna vad de söker. Det blir public service 2.0, avslutar Erik Sandström.

EXEMPEL PÅ NYA TJÄNSTER OCH METODER FÖR ATT REKRYTERA IDAG

  • Att använda sociala medier för att nå ut och hitta ny kompetens blir allt vanligare. Norsjö kommun tog Youtube till hjälp under hösten för att söka ny omsorgschef, genom en intervju med den tidigare omsorgschefen. Mobiloperatören Tre har i dagarna börjat rekrytera och intervjua kandidater direkt genom Facebook, Snapchat, Twitter och Instagram, under slogan ”Sök jobb på ditt sätt”.
  • Selfie Jobs är en tjänst där du som arbetssökande eller företag kan lägga upp en profil som speglar din personlighet. Här kan du snabbt, likt ett Tinderupplägg, söka lokalt för att hitta antingen jobb eller personer att anställa för olika uppdrag utifrån deras profiler på tjänsten.
  • Via Uptrail söker du jobb via mobilen utan CV, och där också den första intervjun sker direkt i jobbannonsen. Kandidaten svarar direkt på de frågor ett företag vill ha svar på istället för att skicka in ett CV och ett personligt brev.
  • Under de två senaste somrarna har Malmöfestivalen arbetat med Snapchatrekrytering för att rekrytera Snapchatredaktörer att jobba bakom kulisserna på festivalen. Den digitala byrån Salgado valde också att rekrytera via Snapchat tidigare i år när de var på jakt efter en ny Campaign Manager.

Tillbaka till jobblista