Så förändras it-avdelningen i kompetensbristens spår

Nej, det blir inte bättre. Den it-kompetens som företagen behöver finns inte därute helt enkelt. I stället hamnar ljuset på medarbetarna. Det handlar om att utveckla förmågor och att skapa en attityd som välkomnar ständig förändring. 

Kompetensbrist

Teknikutvecklingen springer i rask takt ifrån den kompetens vi har. Redan i dag är det skriande brist på säkerhetsexperter samtidigt som hotbilden bara blir mörkare.

Som tur är kan artificiell intelligens hjälpa oss att fajtas mot nätskurkarna. Problemet är bara att det fattas kompetens även kring AI, konstaterar Gartners forskningschef Peter Sondergaard.

Under sin keynote på Gartnersymposiet i Barcelona i dagarna gjorde han en liten nedräkning: Totalt finns 1,5 miljarder jobbsökande i världen, 15 miljoner av dem söker it-jobb, 8,8 miljoner av dem har erfarenhet och av dem finns bara 1 300 som är proffs inom just artificiell intelligens.

– I Paris exempelvis finns det 25 AI-proffs och av dem är det bara åtta som aktivt letar arbete, säger han.

Utbudet matchar alltså inte efterfrågan ens på ljusårslånga vägar och kommer inte att göra på överskådlig tid. Så hur löser man det?

Ett sätt är att använda sig av leverantörernas kunskaper, eller att tillsammans med andra företag dela eller crowdsourca den kunskap som finns, samutnyttja den.

Men det handlar inte bara om kompetensbrist inom vissa områden utan också om att digitaliseringen i sig ställer helt andra krav på medarbetarna än tidigare.

Det visar sig redan i att it-proffsens roller blir bredare framöver. De går från att vara specialister till att ha mer mångsidiga roller. Gartners analytiker förutspår att 40 procent av it-personalen 2021 kommer att ha flera olika roller och att de flesta av dem snarare är affärsrelaterade än teknikrelaterade.

Så hur klarar företagen de här utmaningarna så att de kan fortsätta växa? Jo, nu gäller det att ta vara på sina medarbetare och deras förmågor.

Se vilka det är som har viljan och kunskapen att arbeta med kommande teknik, vilka som är empatiska med kunderna, vilka som är duktiga mentorer, vilka som kan hacka en process och skapa något nytt, de samarbetsvilliga, de snabbrörliga, vilka som är analytiska och vilka som är kreativa.

Gartner har skapat ett nytt buzzword för just det: ”digital dexterity” – digital fingerfärdighet. Genom att lyfta medarbetarna och deras förmågor så skapas just en miljö av digital fingerfärdighet – byggd för att möta nya utmaningar i rask takt.

För att lyckas krävs att man skapar olika vägar till att hela tiden utveckla sin kompetens.

– Onlinekurser, utbildning via partner, mentorskap – folk vill lära sig på olika sätt, säger analytikern Tina Nunno.

Genom att bredda och stärka medarbetarna skapas nya attityder mer anpassade till digitaliseringens ständigt föränderliga verklighet. Den attityd som byggs inne på it-avdelningen kan sedan spridas över resten av företaget.

Och det är ett måste för att företaget inte ska stanna i sin digitala utveckling enligt analytikern Andy Rowsell-Jones. I den stora cio-enkät han ansvarar för så pekas nämligen just företagskulturen ut som det som bromsar digitaliseringen och gör att det stannar vid experiment i stället för att användas på allvar.

Av de företag som kommit längst med att utnyttja digitaliseringen använder sig också sju av tio av oberoende digitala affärsteam. I 82 procent av de teamen kombineras folk från it-sidan och affärssidan. Så där skapas nytt kitt för en ny företagskultur.

Allt det här pekar alltså på att de flesta av oss, oavsett bransch, går mot en yrkesroll med fler olika typer av arbetsuppgifter, mycket samverkan över gränser och ett ständigt uppdaterande av våra kunskaper.

Men några specialister ser ut att bli kvar – exempelvis säkerhetsexperterna och AI-proffsen.

Tillbaka till jobblista