Polismyndigheten

Handläggare till funktionen Teknisk inhämtning

Rekryterare
Plats
Stockholm
Annonserat
den 17 oktober 2016
Stängs
den 31 oktober 2016
Ref:
645/16
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Polismyndigheten söker Handläggare till funktionen Teknisk inhämtning, Nationellt it-brottscentrum, Nationella operativa avdelningen.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

 

Beskrivning av arbetsplatsen

Nationella operativa avdelningens uppgifter och ansvar har bäring på nationell och internationell kommunikation och samordning, nationell och internationell underrättelseverksamhet, utredning av föreskrivna brottstyper eller sällan förekommande brott samt biträde till regionerna. Dessutom ska avdelningen genom omvärldsbevakning och omvärldsanalys ha ansvar för framtagande av lägesbilder avseende brotts- och händelseutveckling nationellt och internationellt samt ha ett tydligt funktions- och processansvar för flera verksamhetsområden. Nationella operativa avdelningen har ca 1400 anställda. Avdelningen består av 14 enheter varav Nationellt it-brottscentrum är en.

Teknisk inhämtning ansvarar för avancerad internetinhämtning i sektionens egna ärenden samt biträder övriga sektioner på Nationella operativa enheten och polisregionerna. Gruppen har ett nära samarbete med IT-avdelningen i teknik- och metodutvecklingsfrågor avseende internetinhämtning.

Arbetsuppgifter

Huvudsakliga arbetsuppgifter är olika typer av inhämtningsuppdrag på internet. Arbetsuppgifterna består av bland annat avancerad inhämtning, bevissäkring, spårningsarbete samt analys av nätverkstrafik. Du kommer att medverka vid teknik- och metodutveckling inom området. Samverka med polisregioner, myndigheter och organisationer både nationellt och internationellt. Representera Nationellt it-brottscentrum vid konferenser, utbildningar och samverkansforum.
 
Kvalifikationer:

Mycket goda it-kunskaper. Du är en mycket van användare av internet och sociala medier samt har god kunskap och erfarenhet av nätverkskommunikation, i synnerhet internet och dess processer och arkitektur. Vi ser gärna att du har goda kunskaper avseende kryptovalutor. Du ska ha stort engagemang och vilja att utveckla och driva verksamheten framåt inom hela Polismyndigheten. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande:

•    Erfarenhet av OSINT och van att använda inhämtningsverktyg för detta
•    Erfarenhet av analys av nätverkstrafik, inklusive paketdata
•    Erfarenhet av att analysera skadlig kod
•    Erfarenhet av virtuella betalningsmedel
•    Erfarenhet av kryptovalutor
•    Kunskap om blockkedjor
•    Erfarenhet av olika OS-plattformar
•    Programmeringskunskaper
•    Erfarenhet att arbeta med stora mängder data
•    Erfarenhet av arbete med hemliga tvångsmedel
•    Erfarenhet av utrednings- och/eller underrättelsearbete
•    Erfarenhet av arbete med metodutveckling
•    Erfarenhet av arbete vid rättsvårdande myndighet
•    Insikt i ämnesområdets speciella juridiska förhållanden
•    Ytterligare språkkunskaper
•    Adekvat akademisk utbildning

Beredskapstjänstgöring kan förekomma. Arbetet vid Nationellt it-brottcentrum kan medföra tjänsteresor både inom- och utom landet, ibland med kort varsel.
För tjänsten krävs körkort för personbil. Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap.  

Personliga egenskaper:

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har hög integritet och ett professionellt förhållningssätt. Dessutom krävs god förmåga att arbeta i grupp med stort enskilt ansvarstagande mot gruppens gemensamma mål, men du ska också kunna arbeta självständigt. Du har god social kompetens och bra kontakt- och samarbetsförmåga inom och utom polisen. Du är flexibel, strukturerad, noggrann och har ordningssinne. Du ska ha stort engagemang och vilja att utveckla och driva verksamheten framåt.

Vill du veta mer? Välkommen att kontakta gruppchefen Johan Dahl, tfn 010-56 386 44. Besök gärna Polisens webbplats www.polisen.se.

Mer om anställningen

Vi har två vakanser. Den ena placeringen/anställningen är tillsvidare och kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Den andra är ett vikariat från och med snarast till 2017-12-31. Veckoplanerad arbetstid. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, genomförs före anställning. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.

Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt offentlighetsprincipen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig chef.

Facklig information lämnas av: Kent Svärd , SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Kent Söderlund Fackförbundet ST, tfn 0722-212 750; Karna Tillheden, SEKOPolisen, tfn 010-56 16 627.

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 31 Oktober 2016. Vi tar endast emot bilagor i format .doc eller .pdf.

Skicka din ansökan via e-post till: registrator.kansli@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 12256, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref.nr 645/16 i mailets ärendemening.