Förvaltningsledare inom digitalisering till Skatteverkets IT-avdelning, Solna

Rekryterare
Plats
Solna, Stockholm
Annonserat
den 19 december 2016
Stängs
den 24 januari 2017
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Skatteverkets IT-avdelning är en av Sveriges största, med en stor och komplex IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets IT-system. IT-avdelningen erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter och en chans att utvecklas mot ett stort antal roller inom en bred och varierad IT-miljö. IT-avdelningen siktar högt och når goda resultat, alltid utifrån Skatteverkets värdeord: offensiva, pålitliga och hjälpsamma.


Dina arbetsuppgifter som förvaltningsledare för Kundmötesobjektet

Skatteverket arbetar enligt förvaltningsmodellen PM3 i en uppskalad version. Det innebär att man som förvaltningsledare på Skatteverket har ett stort antal verksamhetsfunktioner och IT-applikationer att förvalta. Till sitt stöd har man uppdragsledare och uppdragsteam.

Som förvaltningsledare är man del i Objektsledningsgruppen som består av förvaltningsledare verksamhet och IT, objektsägare för verksamhet och IT samt områdesarkitekter för verksamhet, information och applikation. Inom denna grupp har man ett nära samarbete.

Kundmötesobjektet är en möjliggörare för resten av organisationen att möta digitaliseringen av det Svenska samhället. Skatteverket som en del i en global värld står inför ett paradigmskifte där digitaliseringen ger möjligheter att lösa behov på helt nya sätt. Vad innebär det för oss? Hur ska vi bana väg för övriga Skatteverket att dra nytta av de möjligheter digitaliseringen skapar i kundkontakten på bästa sätt? Hur kommer användarmönstren förändras och hur kan större flexibilitet skapas för att möta ändrade beteenden och behov?

Inom ramen för kundmötesobjektets förvaltning finns i dag Mina Meddelanden – säker myndighetspost, Mina Sidor, Skatteverket.se och flera andra IT-lösningar som syns i samhällsdebatten. Som förvaltningsledare tar Du ett aktivt ledarskap i förändringen och i samspelet mellan objektets applikationer och övriga Skatteverket.

För att vara framgångsrik som förvaltningsledare IT inom Kundmötesobjektet på Skatteverket ska du finna nöje i att

  • leda uppdragsledare i Skatteverkets processer, organisation och strukturer. Stötta uppdragsledare IT på operativ nivå, koordinera och administrera aktiviteter inom objektet och med andra objekt.
  • panera, följa upp och prioritera objektets ekonomi tillsammans med förvaltningsledare Verksamhet
  • skapa förutsättningar för övergången från projekt till förvaltning för objektets utvecklingsinitiativ.
  • delta i objektets planeringsarbete strategiskt, taktiskt och operativt samt i realiseringen av dessa planer.

IT-avdelningen tillhör organisatoriskt huvudkontoret och levererar tjänster till Skatteverket. IT-avdelningen finns på sex orter i landet och består av ca 800 medarbetare.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • har intresse för digitalisering samt teknikutveckling inom IT-området
  • har relevant och aktuell erfarenhet av förvaltning, projektledning eller personalansvar i en IT-organisation
  • har eftergymnasiala studier
  • har erfarenhet av ekonomi- eller projektplaneringsapplikationer
  • har ledaregenskaper samt erfarenhet av att leda andra
  • har god samarbetsförmåga samt mycket god förmåga att kommunicera och skapa förtroende
  • är analytisk och har lätt för att sätta dig in i sammanhang och förstå helheten
  • är drivande och resultatinriktad
  • har förmåga att tänka utanför ditt eget område och bidra till myndighetens bästa.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Kontaktpersoner

Julia Brundin
sektionschef
010-572 20 92

Susanne O´Konor
facklig kontaktperson Saco
010-574 85 55

Jan-Erik Åberg
facklig kontaktperson ST
010-574 89 75

Maria Sahlén
HR-konsult
010-572 38 17

Ansök senast 2017-01-24.