Polismyndigheten

Licensemanager till It-avdelningen

Rekryterare
Plats
Stockholm
Annonserat
den 12 juni 2017
Stängs
den 4 augusti 2017
Ref:
C13650/2017
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Vill DU bli en av oss som driver polisens it-stöd framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten?

Beskrivning av arbetsplatsen

Polisens it-avdelning levererar it-stöd till hela polismyndigheten och dess drygt 29 500 medarbetare. It-avdelningen har drygt 750 anställda som tillsammans sköter utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.

Är det DIG vi letar efter?

Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden där du gör skillnad på riktigt.
Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.
Är du en person med nyfikenhet, starkt personligt driv och förmåga att leverera? Då kan Polisen vara arbetsplatsen för dig.

Vi söker en License Manager till enheten It- drift och infrastrukturförvaltning inom It-avdelningen. Rollen erbjuder intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och med ett stort eget driv har du stora möjligheter att påverka hur tjänsten kommer att utformas.

Arbetsuppgifter

Genom ditt uppdrag kommer du tillföra stöd och rådgivning till It-avdelningen samt den övriga verksamheten i licens- och licensavtalsfrågor.

Du kommunicerar med verksamheten och hjälper de att kartlägga deras nuvarande behov, såväl som att analysera nyttjandemönster och se över framtida behov. I arbetsuppgifterna ingår även att löpande bevaka, följa upp och dokumentera licensnyttjande inom Polisen.

För att hålla dig uppdaterad inom området genomför du omvärldsbevakning och deltar på leverantörsmöten själv eller tillsammans med ansvarig produktägare.

Du leder eller deltar i tillverkares licensrevisioner och samarbetar med inköpsavdelningen för att styra och följa upp avtalet med licenspartner.

Kvalifikationer

  • Kunskap inom licenshantering och Software Asset management (SAM)
  • Kunskap och förståelse av licensavtal och dess uppbyggnad
  • Kunskap om vanliga licensieringsmodeller för flera av de större mjukvaruleverantörerna (Microsoft, Adobe, IBM, Oracle m.fl.)
  • Förmåga att självständigt driva och leda licensfrågor
  • Kunskap inom Lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • God förmåga att verka inom ramen för en IT-livscykelmiljö
  • Noggrann och välstrukturerad samt leverera utifrån uppsatta tidsramar
  • Erfarenhet av att utveckla kund- och leverantörsrelationer
  • God kommunikations- och samarbetsförmåga
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
  • Goda kunskaper i Excel

Meriterande

  • Erfarenhet av minst två års arbete av och förståelse i SAM
  • Erfarenhet av arbete i (Snow License Manager) SLM eller motsvarande licenshanteringsverktyg
  • Erfarenhet av minst två års arbete med licensavtal och LOU
  • Erfarenhet av arbete i Remedy ARS/BMC eller motsvarande ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av att ha arbetat på ett större företag eller myndighet
  • Förståelse för och insikt i organisationens verksamhet på kort och lång sikt
  • Erfarenhet av statistik och analysframtagning

Personliga egenskaper

Du är en god lyssnare och har lätt att samarbeta med kunder, kollegor och ledning. Du stödjer på ett engagerat sätt dina kollegor, är pedagogiskt lagd och har en god kommunikativ förmåga såväl i tal som i skrift. Vidare bör du vara analytisk och kvalitetsmedveten. Vi ser även att du är målmedveten, drivande och får saker utförda samtidigt som du är flexibel och innovativ.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

chef Rose-Marié Albero Landberg på tfn 010-5636725. Besök gärna Polisens webbplats www.polisen.se

Facklig företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 34 211;  Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.

Övrig information

Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara. Våra anställda har tillgång till ett friskvårdsutbud med goda träningsmöjligheter.

Mer om anställningen

Anställningen är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning. Flextid tillämpas. Arbetsplatsen ligger på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med HR-support och ange C-nr för annonsen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!