Polismyndigheten

Polismyndigheten söker avropare till it-inköp

Rekryterare
Plats
Stockholm
Annonserat
den 26 juni 2017
Stängs
den 7 augusti 2017
Ref:
C14088/2017
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Vill Du bli en av oss som driver Polisens it-stöd framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten?

Polisens It-avdelning levererar it-stöd till hela Polismyndigheten och dess drygt 29 500 medarbetare. It-avdelningen har drygt 750 anställda som tillsammans sköter utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.
Som anställd på It-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden där du gör skillnad på riktigt.
Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.

Sektionen It-inköp, som är en del av it-avdelningskansliet, tillhandahåller bl.a. stöd i upphandlings- och inköpsfrågor, hantering av externa leverantörer, samt juridiskt stöd och expertkompetens inom polisdatalagen och personuppgiftslagen och liknande rättsområden. Sektionen är en relativt nybildad och idag expanderande inköpsorganisation som har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med it- lösningar. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose Polisens behov av optimerade produkter och tjänster inom it, till nytta för användarna och medborgarna. Hos oss på it-inköp får du möjlighet att arbeta med några av de mest utmanande och intressanta upphandlings- och inköpsuppdragen i nära samarbete med den polisiära verksamheten.
Inom sektionen är det grupp It-upphandling som ansvarar för bl.a. Polisens samtliga avrop från it-ramavtal. Vi söker nu en avropare till gruppen. Är DU vår blivande kollega?

Arbetsuppgifter

I din roll som avropare ansvarar du för att:

  • Självständigt genomföra såväl avrop genom förnyade konkurrensutsättningar från it-ramavtal som direktupphandlingar, av varierande komplexitet. Främst inom konsultområdet men även andra områden är aktuella. Anskaffningarna sker i enlighet med lagen om offentlig upphandling och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet.
  • Medverka i flera uppdrag parallellt i hela processen från förberedande behovs- och marknadsstudier och framtagande av förfrågningsunderlag till framtagande av avtal.
  • Ge stöd och råd i frågor inom verksamhetsområdet, gällande till exempel tillämpning av ramavtal, kravställning utifrån givet behov och utifrån upphandlingsregelverket, utvärderingsmodeller mm.
  • Bedriva arbetet konsultativt i nära samarbete med interna kunder (s.k. produktägare) och kollegor från andra delar av organisationen. Men även samverka med övriga roller inom inköpsorganisationen.
  • Vid behov genomföra interna utbildningar i inköpsrelaterade frågor.
  • Vid behov hantera andra inköpsrelaterade arbetsuppgifter inom It-inköp, såsom t.ex. administration av inköpsärenden och hantering av avtal (framtagning och beredning av förlängningar, uppsägningar, avtalstillägg mm)
  • Bidra i arbetet med inköpsorganisationens utvecklingsarbete.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande. Som motsvarande betraktas t.ex akademisk eller annan kvalificerad eftergymnasial utbildning om minst två år.
  • Minst ett års dokumenterad arbetslivserfarenhet från att genomföra upphandlingar och/eller förnyade konkurrensutsättningar inom offentlig verksamhet som omfattas av LOU och/eller lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet.

Personliga egenskaper

Arbetet ställer krav på att du har en god analytisk förmåga samt är noggrann och strukturerad. Du är initiativrik, resultatinriktad och drivande med hög integritet. Du har god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Det krävs vidare att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta Michal Kasina, chef It-upphandling, tfn: 010-563 48 49.

Besök gärna Polisens webbplats www.polisen.se.

Facklig information lämnas av:

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92;  Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.

Mer om anställningen

Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Arbetsplatsen är belägen på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Ansökan

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Urvalsarbetet förväntas påbörjas vecka 34.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut eller har frågor om ansökningsförfarandet ta kontakt med HR-support på hr-support@polisen.se och ange annonsens referensnummer.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 7e augusti 2017.