Polismyndigheten

Polismyndigheten söker Inköpsansvarig med erfarenhet av kategoristyrning

Rekryterare
Plats
Stockholm
Annonserat
den 26 juni 2017
Stängs
den 7 augusti 2017
Ref:
C14096/2017
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Vill du bli en av oss som driver polisens it-stöd framåt och därigenom bidrar till att effektivisera den polisiära verksamheten?

Polisens it-avdelning levererar it-stöd till hela polismyndigheten och dess drygt 28 500 medarbetare. It-avdelningen har drygt 740 anställda som tillsammans sköter utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.

Är det dig vi letar efter?

Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden där du gör skillnad på riktigt.
Vårt fokus är att generera verksamhetsnytta – med hög utvecklingstakt och modern teknik utifrån agila principer och förhållningssätt.

Sektionen it-inköp tillhör avdelningens kansli och ansvarar för Polisens inköpsverksamhet inom it-området. Sektionen består av följande grupper:

  • It-upphandling
  • Beställning och avtalsstöd
  • It-juridik

Sektionen är en expanderande inköpsorganisation som har en proaktiv roll när det gäller att förse myndigheten med it- lösningar. Sektionens uppdrag är att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polisen samt bidra till att Polisens övergripande mål uppfylls på ett rättssäkert sätt. Gruppen beställning och avtalsstöd är en stödfunktion som tillgodoser verksamhetens inköpsbehov på ett proaktivt och engagerat sätt på strategisk, taktisk och operativ nivå.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpsansvarig med ansvar för att införa metod för kategoristyrning samt arbete med kvalificerade frågor inom strategiskt inköp med inriktning mot leverantörsmarknaden. Tjänsten är placerad i gruppen beställning och avtalsstöd. Du kommer att vara med och utveckla inköpsarbetet på strategisk nivå inom Polismyndighetens It-avdelning.

Arbetet innebär ansvar för:

  • Delaktig i framtagning av inköpskategorier relaterade till leverantörsmarknaden
  • Framtagning av spendanalys, analysering och sammanställning av underlag till produktägare och kategorisansvarig
  • Kategori och marknadsanalyser
  • Portföljanalys av inköpskategorier och/eller leverantörer tillsammans med produktägare och kategoriansvariga
  • Samordning och prioritering av kategoriarbetet tillsammans med produktägare
  • Tillsammans med kategoriansvariga utveckla tvärfunktionella kategoriteam
  • Strategiarbete för konsolidering av inköpsvolymer
  • Konsultativt stöd åt såväl it-upphandlare, produktägare och beställare  
  • Långsikt förändrings- och utvecklingsarbete
  • Framtagning av styrdokument
  • Leda olika typer av uppdrag kopplade till inköp av It och telefoni


Kvalifikationer

Du som söker tjänsten har en utbildning inom inköp, upphandling, ekonomi, juridik eller annan motsvarande utbildning relevant för arbetsuppgifterna.

Vidare ska du ha minst fem års erfarenhet inom strategiskt inköpsarbete inom följande områden:

  • Arbete med spendanalys (framtagning samt analys av underlag)
  • Portföljanalys
  • Kategoristyrda inköp
  • Kategori och marknadsanalyser
  • Kartläggning av inköpsbehov i en komplex organisation
  • Förändringsarbete
  • Strukturering och konsolidering av inköpsvolymer

Meriterande

Det är meriterande om du har erfarenhet inom något eller några av följande områden:

  • Kunskaper inom processorienterat arbetssätt
  • Erfarenhet av offentlig sektor
  • Erfarenhet av LOU
  • Roll som inköpschef eller arbete med inköpsstyrning
  • Vana att driva tvärfunktionella team

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska och engelska. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Mer om anställningen

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Arbetsplatsen är placerad på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta Camilla Karlsson, stf Gruppchef för Beställning och Avtalsstöd, tfn: 010-564 18 15.

Facklig information lämnas av:

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.  

Ansökan

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Urvalsarbetet påbörjas med start vecka 34.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med hr-support@polisen.se och uppge annonsens referensnummer.