IT-arkitekt till Östersund

Plats
Östersund (Stad), Jämtland
Annonserat
den 9 mars 2018
Stängs
den 25 mars 2018
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Statens servicecenter fortsätter expandera.

Statens servicecenter utformar och erbjuder tjänster inom området administrativt stöd till myndigheter i syfte att uppnå sänkta kostnader med bibehållen eller ökad kvalitet för staten som helhet. Myndigheten, med ca 450 anställda, startade den 1 juni 2012 och finns i Gävle (HK), Göteborg, Eskilstuna, Stockholm, Östersund och Norrköping. Vi erbjuder ekonomi- och löneadministrativa tjänster. Statens servicecenter ska verka för att antalet anställda i staten som omfattas av myndighetens tjänster ökar. Detta ställer krav på ständig tillväxt av nya kunder, ökad effektivitet och utveckling av nya tjänsteområden. Vill du anta utmaningen tillsammans med oss?

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.

Rollen som it-arkitekt inom Statens servicecenter avser en bred arkitektroll som lösningsarkitekt. Arkitekturområden spänner från verksamhetssystem inom ekonomi, lön och e-arkiv till infrastrukturfrågor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter 
IT-arkitekten arbetar med att planera realiseringen av IT-lösningar baserat på verksamhetens behovsbild och med förutsättningar från existerande IT-tjänster i organisationen. IT-arkitekten har fokus på att se till att återanvändning av funktionalitet sker samt att säkerställa att myndighetsövergripande arkitekturprinciper och riktlinjer kring standarder följs i den tekniska arkitekturen.

Rollen som IT-arkitekt ansvarar för att IT-lösningar realiseras på ett korrekt sätt i enlighet med verksamhetens krav och i förhållande till andra IT-lösningar samt att lösningen kan leva vidare under en lång tid. Rollen innbär även att formulerar och säkerställa de icke-funktionella kraven på lösningarna samt ta fram och förvalta olika typer av artefakter som systemkartor, tjänstegränssnitt samt informationsmodeller. I samverkan med de övriga verksamheterna inom Statens servicecenter kommer du i rollen att driva och leda arkitekturfrågeställningar i anslutnings- och utvecklingsprojekt samt genomföra förstudier/utredningar och hantera teknisk kravställning inför upphandling.

Kvalifikationer
• Akademisk examen som ingenjör, systemvetare eller motsvarande utbildning
• Dokumenterad erfarenhet från att ha arbetet minst 5 år med IT-arkitektur som lösnings- eller Enterprise-arkitekt

Dessutom är det meriterande om du har:
• Certifiering som IT-arkitekt eller Enterprisearkitekt.  Exempel på certifieringar är CITA-P, Dataföreningen kompetens certifierad IT-arkitekt, certifierad i arkitekturramverket TOGAF eller motsvarande.
• Dokumenterad erfarenhet av etablerade projektmetodiker som PEJL, PPS, PROPS eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av arkitekturarbete inom följande områden: 
- Verksamhetsstödjande applikationer som affärssystem inom löne- och ekonomiområdet
- Affärsprocesser och standarder inom e-handel, t.ex. SFTI
- Informations- och IT-säkerhet
- Identity and access managament
- Systemintegration och integrationsplattformar

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Vara förtroendeingivande
• Ha en god kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska för
att tydligt kunna förmedla budskap
• Ha en god samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• Ha en god analytisk förmåga som gör att du kan hantera komplexa frågor och problem och förstå komplexa sammanhang för
övergripande frågor
• Vara drivande och ha förmåga att snabbt sätta dig in i verksamhetens olika områden
• Vara kreativ och utvecklingsfokuserad med stor lyhördhet för verksamhetens behov

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Östersund.
Anställningen innebär en del resande.

Välkommen med din ansökan senast den 25 mars 2018.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Kontaktpersoner

Johan Göthberg

Avdelningschef

010-456 01 76

johan.gothberg@statenssc.se

Liknande jobb

Liknande jobb