IT-samordnare

Plats
Västerås (Kommun), Västmanland
Annonserat
den 8 november 2018
Stängs
den 27 november 2018
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att kompetensförsörja samhället genom att göra det möjligt för arbetsliv och individer att utveckla sin kompetens och synliggöra sina kvalifikationer. Vårt huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar inom yrkeshögskolan, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan, beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna och utövar tillsyn samt granskar utbildningarnas kvalitet. Myndigheten finns på två orter, i Hässleholm och i Västerås där vårt huvudkontor är placerat. Myndigheten har totalt 110 medarbetare. 

Organisatorisk placering
IT-samordnare hör till Enheten för IT i Västerås. Enheten växer med ett antal medarbetare under 2019 som en följd av myndighetens satsning på digitalisering och en strategi att bemanna med fler anställda istället för inhyrda konsulter. Enheten som utgör myndighetens strategiska och operativa stöd i IT-frågor består idag av åtta anställda och ett antal inhyrda konsulter. Medarbetarna på enheten rapporterar till enhetschefen. 

Om tjänsten och arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med IT-relaterade frågor i gränssnittet mellan IT-enheten och andra enheter på myndigheten. Arbetsuppgifter är bland annat att förverkliga myndighetens digitaliseringsmål och digitala agenda genom att vara IT-enhetens representant i projekt och arbetsgrupper. I arbetsuppgifterna ingår även att föra en aktiv dialog med representanter för andra enheter om behov av IT-stöd kopplat till verksamhetsutveckling genom större insatser eller mindre kontinuerliga förbättringar. Vidare kommer du att leda eller stödja arbetsgrupper med att bryta ner behov till krav och kvalitetssäkring av IT-lösningar inför driftsättning samt att stödja medarbetare i implementation av IT-stöd och nya arbetssätt. Andra arbetsuppgifter är att identifiera och samordna arbetet med att åtgärda problem i IT-stöden, att administrera ärenden och att arbeta med utredningar samt planering och uppföljning. IT-stöden som arbetet bedrivs omkring är webbplatser, e-tjänster, interna verksamhetssystem och molntjänster. 

Vad erbjuder vi 
Förutom stimulerande och spännande arbetsuppgifter tillsammans med trevliga och kompetenta medarbetare erbjuder vi också längre semester än många andra arbetsgivare. Våra medarbetare har flexibla arbetstider som anpassas utifrån verksamhetens krav och dina individuella behov. Alla nyanställda får en introduktion med ett program som sker både individuellt och i grupp. Genom vår modell för individuell planering och uppföljning har du stora möjligheter att utvecklas och påverka din arbetssituation. 

Utbildning, erfarenhet och kunskaper
Vi ställer krav på att du har eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten relevant område och minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vidare vill vi att du har kunskap inom och erfarenhet av att leda förändringsarbete kopplat till digitalisering samt att du är en tydlig kommunikatör. Vi vill även att du är bra på att förstå verksamhetsbehov kopplat IT-lösningar och på att producera beslutsunderlag till chef och styrgrupper. Det är meriterande att ha kunskap inom agila arbetssätt och att ha erfarenhet av verksamhetsutveckling, systemanalys eller projektledning. Har du även erfarenhet av arbete i en politisk styrd organisation/offentlig verksamhet och förvaltningskunskap samt tidigare arbetat med verksamhetsprocesser liknande det som finns hos myndigheten ses det som positivt. 

Samarbeten
IT-samordnare samverkar med flertalet representanter för andra enheter såsom verksamhetsspecialister, personer med olika arbetsuppgifter på enheten inom support, infrastruktur och systemarkitektur, systemutveckling och övergripande strategi. Samverkan sker även med övriga medarbetare på myndigheten och med inhyrda konsulter. 

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen vill vi att du har god förmåga att samarbeta med andra, att navigera i ett landskap med många intressenter, att uttrycka dig väl i både tal och skrift samt att du är serviceinriktad. Du bör även ha god förmåga att se sammanhang, helheter och konsekvenser. Du är en mål- och resultatorienterad person som arbetar strukturerat och har den drivkraft och självständighet som krävs för att driva arbetet framåt i samverkan med andra medarbetare. Du har ett positivt förhållningssätt, gott omdöme och ett bra bemötande i kontakter såväl inom som utom organisationen. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. 

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer planerar vi att hålla v.49-51. 

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Per-Johan Alfredsson 010-209 01 33. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-handläggare Jonna Andersson 010-209 01 77. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Maria Hedlund, 010-209 01 15 och för ST Jonas Svensson 010-209 01 76. För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in påmyh.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 27 november 2018.  Du ansöker nedan via "ansök".

Liknande jobb

Liknande jobb