Systemförvaltare

Plats
Stockholm (Län)
Annonserat
den 14 november 2018
Stängs
den 28 november 2018
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Till enheten för it-utveckling på Åklagarmyndighetens huvudkontor söker vi en systemförvaltare som vill delta i arbetet med förvaltning och vidareutveckling av våra system på enheten.

Dina arbetsuppgifter

Enheten för it-utveckling består bl.a. av verksamhetsspecialister (åklagare och åklagaradministrativ personal), it-specialister (kravanalytiker, utvecklare, projektledare, projektsamordnare, testledare och testare). I rollen som systemförvaltare leder och ansvarar du för förvaltningen av ett antal it-system. Systemen är oftast anpassade standardsystem vilket innebär att även vidareutveckling och uppgraderingar av systemen ingår i systemförvaltningsuppgifterna. Du levererar ditt arbete inom befintliga tidsramar och ser till att systemförvaltningens aktiviteter håller sig inom uppdrag och omfattning.

I dina arbetsuppgifter ingår att för varje system du ansvarar för

  • Kommunicera med berörda avdelningar angående nya krav och önskemål
  • Ansvara för och sammankalla till förvaltningsgruppens möten
  • Specificera krav och prioritera dessa tillsammans med förvaltningsgruppen
  • Uppdatera förvaltningsplaner
  • Planera, avropa, leda och styra interna och externa utvecklingsresurser
  • Planera releaser, tester och driftsättningar
  • Upprätta testfall, utföra tester under utvecklingsprocessen och innan driftsättning
  • Koordinera aktiviteter med drifts- och verksamhetsstödsenheten i samband med driftsättning
  • Godkänna leveranser samt ansvara för dokumentation
  • Delta i arbetet med att ta fram utbildning för och utbildningsmaterial till användarna
  • Stödja supporten vid behov med inkomna supportärenden, 3rd line support

 

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • högskoleutbildning eller motsvarande
  • minst 3 års erfarenhet som systemutvecklare eller systemförvaltare inom it
  • erfarenhet av att dokumentera och kommunicera it-system
  • kännedom om moderna systemutvecklingsmetoder
  • goda kunskaper i svenska, både tal och skrift

Meriterande är:

  • erfarenhet från arbete inom rättsväsendet
  • erfarenhet av arbete som systemutvecklare
     

För att lyckas i rollen som systemförvaltare behöver du vara öppen, driven, självgående, strukturerad och lyhörd. Du arbetar lika bra i grupp som individuellt och har en god social och kommunikativ förmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Tjänsten som systemförvaltare är säkerhetsklassad och ställer krav på svenskt medborgarskap. Bakgrundkontroll och registerkontroll kommer att ske.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste. 

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du goda möjligheter till utveckling och att skapa balans mellan arbete och fritid.

Liknande jobb

Liknande jobb