Portfolio Manager/Portföljansvarig, Utvecklingsstyrningsenheten

3 dagar kvar

Rekryterare
Skatteverket
Plats
Solna (Stad), Stockholm
Annonserat
den 5 februari 2019
Stängs
den 20 februari 2019
Anställningsform
Tillsvidare
Sysselsättning
Heltid

Har du praktiskt erfarenhet av utvecklings- och förvaltningsmetoder, och är van att arbeta med portföljstyrning, gärna med agila metoder och principer? Då är du kanske den vi söker!

Om jobbet

Vi söker en medarbetare som kan ansvara för delar av vår utvecklingsportfölj. Då vi befinner oss mitt i ett införande av gemensamt agilt arbetssätt med stöd av SAFe kommer portföljstyrningen successivt att förändras för att kunna stödja en agil utvecklingsverksamhet. Under en period kommer vi att behöva hantera en mer traditionell portföljstyrning parallellt med ett agilt införande.

Arbetet innebär, på en strategisk nivå, att samordna, följa upp och analysera utvecklingsportföljen och ingående delar i syfte att vi ska förverkliga vår inriktning. Detta görs i samverkan med Skatteverkets tjänsteutvecklingsenheter och it-avdelning.

Utvecklingsstyrningsenheten ska säkerställa att Skatteverket bedriver en utveckling som ger en förflyttning mot vår beslutade inriktning. Enheten ska stödja Skatteverkets ledning i utvecklingsfrågor på strategisk nivå samt påvisa behovet av förflyttning i Skatteverkets utvecklingsagenda kopplat till övergripande mål och strategier. Enheten ansvarar för samordningen av utvecklingsagendan och inom ramen för det leder en samverkansgrupp bestående av Skatteverkets tjänsteutvecklingschefer. Vidare ansvarar enheten för Skatteverkets gemensamma arkitekturarbete och målarkitektur. Enheten har även ett metodansvar inom utvecklingsverksamheten på en övergripande nivå.

Enheten är placerad inom it-avdelningen men arbetar på uppdrag av Skatteverkets ledningsgrupp, och är därmed styrningsmässigt åtskild från övriga delar av it-avdelningen.

Vi består av ett mindre team varför det är viktigt att vi alla kan och vill bidra inom flera olika områden inom enheten.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

  • vara coachande och involverande i ditt förhållningssätt
  • ha förmåga att och drivas av att samverka
  • vara nyfiken och utvecklingsorienterad
  • ha en mycket god kommunikationsförmåga och vara van att hålla presentationer
  • se helhet, samband och nya perspektiv
  • vara stabil och trygg som person.

 Du ska även ha:

  • ha avslutad akademisk utbildning om 120p/180hp
  • ha praktisk erfarenhet av utvecklings- och förvaltningsmetoder
  • ha praktisk erfarenhet av arbete inom portföljstyrning
  • ha praktisk erfarenhet av att arbeta i enlighet med agila metoder och principer
  • ha praktisk erfarenhet av att leda och driva initiativ självständigt och tillsammans med andra.

Det är önskvärt att du har praktisk erfarenhet av att införa eller arbeta med agil portföljstyrning.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

Placeringsort är Solna.

På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Kontaktpersoner

Petra Thelander
enhetschef
010-572 28 06

 

Anna Siecke
Hr-konsult
010-574 78 21

 

Jeanette Forsgren
facklig kontaktperson ST
010-572 31 99

 

Sonja Öhrbecker
facklig kontaktperson Saco
010-574 88 46


Ansök senast 2019-02-20.

Liknande jobb

Liknande jobb